
معلش يا جماعة .. أرجوكم اعذروني لأن اللي بيحصل اليومين دول بيخللي الواحد يفقد سيطرته علي نفسه في البلوج . أنا بقالي أسبوعين مش عارف أكتب تدوينة واحدة محترمة بذمة . وحاسس بحالة غريبة من العبثية . سيبوني الله يخليكم أكتب كده تلقائي وعشوائي , أحسن أنا خلاص حفطس .
الموضوع النهاردة أعزائي المشاهدين عن فتوى رضاعة الكبير .
ولمن لم يسمع بالموضوع أقول له باختصار بأن هناك فتوى تلزم السيدة بإرضاع زميلها في العمل إذا كانت ظروف العمل تحتم عليهم الخلوة , وهي خلوة غير شرعية بالطبع ولكي تكون شرعية فعلى السيدة إرضاع زميلها خمس رضعات وبعدها تصبح الخلوة شرعية بل ويمكن للسيدة أن تكشف شعرها أمامه بعد ذلك .
ويجب أن تكون الرضاعة بشكل مباشر من مصدر اللبن نفسه .
والله الراجل ده عامل أحلى دماغ .. أنا شفت ناس كتير عاملة دماغ حشيش وناس عاملة دماغ بانجو وغيرهم عاملين دماغ كلّه .. إنما أموت وأعرف الصنف ده إيه .. باين عليه بيعمل دماغ عالية قوي .
طب بصوا .. انا مش حعلق علي الموضوع .
أنا بس عاوز أسأل شوية أسئلة :
طب دلوقتي لو أنا رجل واحد وسط خمس موظفات .. لازم أرضع منهم كلهم كل واحدة خمس مرات ؟
مش الواحد كده ممكن بطنه توجعه ؟
طب بلاش دي .. لو هي ست واحدة في غرفة بها عشرين راجل .. حترضع الجيش ده كله ازاي ؟ دي كانت تنشف .
طب أنا مش بحب اللبن سادة .. ينفع أضيف شاي أو كابتشينو ؟
طب بلاش الأسئلة الأبيحة دي . معلش انا قليل الأدب اليومين دول وأفكاري بذيئة .
عاوز بس أعرف ... ممكن لما أروح مصلحة حكومية ألاقي باب المكتب مقفول والساعي واقف بره بيقوللي : عدي علينا بعد نص ساعة يا حضرت .. أصل الموظفة بترضع زمايلها ؟
طب افرض اللبن قطع وانا مالحقتش آخد غير رضعتين بس أتصرف إزاي أنا دلوقتي ؟ ويا تري موقفى حيكون إيه ؟ الخلوة حتبقى نصف شرعية ؟
طب مش ممكن يحصل خلاف ؟ يعني أبقى داخل مصلحة حكومية ولا شركة ألاقي الموظفة بتتخانق مع زميلها :
خلاص مالكش عندي رضاعة يا خويا , انت واخد خمسة .. يقول لها : لأ دول اربعة بس افتكري كويس يا مدام؟
طب مين حيعد وراهم في الحكاية دي ؟
طب هو الموضوع ده ينقض الوضوء ؟
طب لو احنا في رمضان .. أرضع ازاي بس ؟ أروح مع الموظفة أرضع عندها في البيت بعد الفطار ؟ يعني أخبطت الباب يفتح لي جوزها : مساء الخير يا فندم .. انا زميل مراتك في الشغل وجاي أرضع وأمشي علي طول.
طب هي الرضعة طولها أو مقدارها قد إيه ؟ أرضع لحد ما أشبع يعني ؟ يعني ممكن أقعد أرضع خمس ساعات مثلا في المرة الواحدة ؟
حد يفتيني والنبي يا جدعان .
الموضوع النهاردة أعزائي المشاهدين عن فتوى رضاعة الكبير .
ولمن لم يسمع بالموضوع أقول له باختصار بأن هناك فتوى تلزم السيدة بإرضاع زميلها في العمل إذا كانت ظروف العمل تحتم عليهم الخلوة , وهي خلوة غير شرعية بالطبع ولكي تكون شرعية فعلى السيدة إرضاع زميلها خمس رضعات وبعدها تصبح الخلوة شرعية بل ويمكن للسيدة أن تكشف شعرها أمامه بعد ذلك .
ويجب أن تكون الرضاعة بشكل مباشر من مصدر اللبن نفسه .
والله الراجل ده عامل أحلى دماغ .. أنا شفت ناس كتير عاملة دماغ حشيش وناس عاملة دماغ بانجو وغيرهم عاملين دماغ كلّه .. إنما أموت وأعرف الصنف ده إيه .. باين عليه بيعمل دماغ عالية قوي .
طب بصوا .. انا مش حعلق علي الموضوع .
أنا بس عاوز أسأل شوية أسئلة :
طب دلوقتي لو أنا رجل واحد وسط خمس موظفات .. لازم أرضع منهم كلهم كل واحدة خمس مرات ؟
مش الواحد كده ممكن بطنه توجعه ؟
طب بلاش دي .. لو هي ست واحدة في غرفة بها عشرين راجل .. حترضع الجيش ده كله ازاي ؟ دي كانت تنشف .
طب أنا مش بحب اللبن سادة .. ينفع أضيف شاي أو كابتشينو ؟
طب بلاش الأسئلة الأبيحة دي . معلش انا قليل الأدب اليومين دول وأفكاري بذيئة .
عاوز بس أعرف ... ممكن لما أروح مصلحة حكومية ألاقي باب المكتب مقفول والساعي واقف بره بيقوللي : عدي علينا بعد نص ساعة يا حضرت .. أصل الموظفة بترضع زمايلها ؟
طب افرض اللبن قطع وانا مالحقتش آخد غير رضعتين بس أتصرف إزاي أنا دلوقتي ؟ ويا تري موقفى حيكون إيه ؟ الخلوة حتبقى نصف شرعية ؟
طب مش ممكن يحصل خلاف ؟ يعني أبقى داخل مصلحة حكومية ولا شركة ألاقي الموظفة بتتخانق مع زميلها :
خلاص مالكش عندي رضاعة يا خويا , انت واخد خمسة .. يقول لها : لأ دول اربعة بس افتكري كويس يا مدام؟
طب مين حيعد وراهم في الحكاية دي ؟
طب هو الموضوع ده ينقض الوضوء ؟
طب لو احنا في رمضان .. أرضع ازاي بس ؟ أروح مع الموظفة أرضع عندها في البيت بعد الفطار ؟ يعني أخبطت الباب يفتح لي جوزها : مساء الخير يا فندم .. انا زميل مراتك في الشغل وجاي أرضع وأمشي علي طول.
طب هي الرضعة طولها أو مقدارها قد إيه ؟ أرضع لحد ما أشبع يعني ؟ يعني ممكن أقعد أرضع خمس ساعات مثلا في المرة الواحدة ؟
حد يفتيني والنبي يا جدعان .
مسخرة والله العظيم الواحد ما هو عارف يعمل ايه فى البلد دى
ReplyDeleteحتى العلماء اللى الأمل عليهم برضه
مفيش فايدة
عزيزي أشرف
ReplyDeleteأنا وقعت من كتر الضحك وأنا بأقرأ تساؤلاتك
بس على فكرة في ناس هتهيص على حس الفتوى دي
يعني ممكن واحد يرضع اربع رضعات ويجيب شهادة من طبيب باطني إن اللبن ده بيعمل له نزلة معوية
:)
خالص تحياتي الفنية
:)
ReplyDeleteأنا سمعت عن الموضوع ده كتير
بس للاسف مش فاضي ابحث في الموضوع ده
انا بس عايز أعرف مين صاحب الفتوة دي
ياريت تفيدني يادكتور
:)
اشرف و الله انتي بتحبكها اوي يااخي
ReplyDeleteLOL
بس علي فكره تساؤلاتك في مكانها و طبيعيه جدا و انا بشكرك انك عرضتها لانها اكيد بتدور في دماغ ناس تانيه كتير من اللي سمعوا الفتوي ديه و يارب حد يسمعك و يرد علي تساؤلاتك عشان حتي كل الناس اللي عندها شك في حاجه تعرف
بجد بوست معبر و في الجون
تحياتي ليكي ياجميل
و المصيبة ان المهتز الل افتى باليطيخ ده و قال الفتوى الكسكسي كان على احاديث وردت في البخاري و مسلم و ارقامهم
ReplyDeleteالبخاري 4000 5088-
مسلم 1453
انا اقعد اضحك لحد ماامى كانت حتطلبلى مشتشفى المجانين اسم الله على مقامك
ReplyDeleteاه والله
بوست مســـــــــخرة
انت دمك سكر بجد
انا سمعت عن الموضوع ده من اخر 2006 وعملت زيك ساعتها
بس خلاص يعنى
نتوقع اكتر طالما الفتاوى بقت سبوبة لوز فى الفضائيات
وريح الزبون يامعلم
ويافرحة الموظفات والموظفين بالمليطة
هههههههههههههه
بس بجد اضم صوتى لصوت شادى
مين الراجل اللى مجابتوش ولادة صاحب تلك الفتوى العصماء؟
عشان نديله جايزة اوبل وعليها رضعتين منكل مذة من مذذ العالم العربى كله ;-)
الراجل تعب برضه فى الفتى
تحياتى يامعلم
هههههههههههههه
ReplyDeleteدى أجمل تدوينة قريتها على الفتوى دى.
و الله أنا بدأت أقتنع إن الناس دى عايزين يطلعوا دينا
والله بقت عادى يادوك إنك تلاقى واحد مالوش شغلانه يطلع يديك فتوتين عجب يتشهر على قفاهم
ReplyDeleteطب خد عندك الفتوه اللى سمعتها على قناه محترمه وجاء فيها
حرام على النساء تنام جنب الحائط عشان الحائط ذكر وانت فاهم
التساؤل المهم
طب السرير حلال ولا حرام والسرير ذكر
ولا الأحسن حصيره عشان مؤنثه
آدى ياعم الوطن العربى
أبشروا يا قوم
ReplyDeleteأن صاحب هذه الفتوى البطيخية هو المفسد لخلق الله فضيلة الشيخ الجليل
عزت عطية رئيس قسم الحديث بجامعة الازهر.
وقد تم فصله اليوم
بس أكيد الناس عجبتها الفكرة ومش حترضى تطلع من نافوخهم
تحياتي
وبعدين يا دكتور حرام عليك
ReplyDeleteالبوست بتاعتك كلها حلوه
وربنا يسامحك أنا ورايا إمتحان بعد بكره وشكلى هاطلع بملاحق
وزمان الأهل والأحباب جايين يهزأونى عشان قاعد عالنت
وابقى قابلنى لو حد تفهم إنى باعمل كومنت على البلوج بتاعتك
باى باى قبل ماحد يوصل
أسف جداً مازلت أحاول التوقف عن الضحك من بعد قراءة البوست
ReplyDeleteده اللى قال الفتوى دى كان عامل دماغ رضاعة زى اللى قال عليها
يالهوى
أحنا وصلنا للمستوى ده من الحوار الدينى و الفتاوى
بالنسبة للموظف اللى قاعد مع خمس موظفات مش ضرورى يرضع من الخمسة لأنه هايبقى مع أمه فبالتالى هايتكسف يقل أدبه مع زمايلها و زمايله فى نفس الوقت
لا و أيه ده الخمس رضعات لازم يكونوا مشبعات علشان يتحسب أبن محرم عليها
تخيل شحط طول بعرض و مش بعيد يكون متجوز كمان هايرضع أد أيه علشان يشبع
و سؤال قبيح شوية أيه اللى يعرفنى أنه و هو بيرضع ماكنش بيفكر فى حاجة قليلة الادب و أخد الموضوع كله أستهبال
أيه اللى يضمنا أن الموظفة نفسها بترضعه بدافع الامومة
يانهار أسود على الأيام اللى بنشوفها
حقيقى صدمة قاتلة
كويس الواحد يبدأ يدورله على شغلانة فى مكتب كله ستات
و لما يطلبوا موظفات بعد كده هايكتب فى شروط التعيين
تجيد الكمبيوتر
و اللغة الانجليزية
و القدرة على الرضاعة
الظاهر في توارد خواطر بيننا
ReplyDeleteبس الحقيقة الموضوع دا مثير للسخرية اكثر من من مناقشة الفتوى
انا كمان تخيلت منظر الموظفين ازاي لو اخدنا بالفتوى دي
:)
تعرف يا أشرف ، سعادة البيه اللى
ReplyDeleteقال "الفتوى" دى أساء للإسلام أكتر
بكتير من الرسام الدنماركى إياه اللى
شتم الرسول .. و عشان أكون صريح ،
دا كإنه جاب مصحف و طرطر عليه .
و لا حول ولا قوة إلا بالله .
This comment has been removed by the author.
ReplyDeleteيا لهوى
ReplyDeleteطب واللى لسه متجوز يعمل ايه
ينفع لبن بدرة
يا ناس ارحمونه شويا
حسبى الله ونعم الوكيل
ما هم مقلوش الفتوى دى للمتجوزين بس ولا ايه
يعنى لو بنوته تعمل ايه
ولا اللى مش بترضع اصلا
بقول ايه انا شكلى كده هقل ادبى
يا رب احمنا من ام الهبل ده يقا
أنا فعلا قرأت عن الموضوع ده
ReplyDeleteالراجل ده بيقول كلام زى الفل
اوةةةةةةة....قصدى زى الزفت
ياسلام لو الراجل ده يبقى مفتى
ده الشعب يادكتور هينتعش
وهيبقى اللبن لمؤاخذه متوفر
اهى دى الفتوى ولا بلاش
على فكره يادكتره
الراجل ده عنده عقده من اللبن
كان وهو صغير كان بيشرب لبن بالعافية
علشان كده عايز الناس كولاتها تشرب لبن
نعم لجميع منتجات الألبان
بجد يافنان موضوعاتك عجيبة
ReplyDeleteإلا حكاية الرضاعة دى كمان
بس أهو آخد جزاؤه
وأتوقف عن العمل
شكله كده عايز يلفت الانتباه
This comment has been removed by the author.
ReplyDeleteيع
ReplyDeleteوينكي صاحبة أجمل وأبلغ تعليق حتى الآن مع احترامي للجميع
ReplyDeleteقالت حرفين
ي ع
عندك حق يا وينكي
تحياتي ليكي
هههههههههه
ههههههههههه
ReplyDeleteهم يضحك
الموضوع مهزله بكل المقاييس
تحياتي ليك
غبت فتره
لما رجعت قلبت في اللي فات
عجبني موضوع مس ايجيبت
و انت كده حتخليني اتابع
otv
انا بحب الافلام الاجنبي جدا
و مقتنعه زيك ان فكرة مقص الرقيب دي فكره هبله
افلام البورنو موجوده
و محدش حيتفرج على فيللم ساعتين عشان مشهد 5 دقايق
!!!!
اللي بيتفرج غاوي اجنبي زي حالاتي
و القص و اللزق ساعتا كتير بيبوظ الفيلم
هاي فريدة
ReplyDeleteميرسي تشريفك المدونة
يؤسفني ان قناة
OTV
بقت تقطع من الأفلام
شكلهم خافوا يقفلوها ولا ايه انا مش فاهم
تحياتي
اللى كاتب الفتوى دى شكله عامل دماغ جامده اوى
ReplyDeleteالاسئله بتاعتك مش عارفه اجاوب عليها بس هلكتنى من الضحك و انا بتخيل نفسي رايحه اخلص ورق فى الحكومه و ادخل المكتب الاقى
لالالالالالالالالالالالالالالالالالالا
استحاله
مسخره بجد
!!!!
السلام عليكم يا باشا
ReplyDeleteصراحة انا متابع تدويناتك من فترة بس اول مرة اعلق عندك
الحمد الله ان الشيخ المجنون ده اتحول للتحقيق واتفصل من الازهر
وربنا يرحمنا من شيوخ الازهر الى كل فترة يطلعو بقتاوى عجيبة
ربنا يصلح حال الازهر الشريف (سابقا)
تحياتى
يوسف المصري
ReplyDeleteأهلا بيك يا مان .. وياريت تشرفني علي طول كده
تحياتي
مو معقول .. عنجد في هيك فتوى ..عم تمزح .. ياخ ياخ ياخ ..
ReplyDeleteبوست رائع و ساخر لقضية لا بد و أن تؤخذ بسخرية حتى لا نصاب بالفالج او بالضغط على اقل الامور
ReplyDelete............
بس عارف المشكلة فين يا فنان
المشكلة كلها فى التراث
احنا سايبين التراث بتاعنا مليان بلاوى سودا
و بنطالب بدبح كل من يحاول الاقتراب منه
و كأنه هو القرآن ذاته
..............
احاديث رضاعة الكبير ذكرت فى البخارى و مسلم و ابن حنبل و ابن ماجه و غيرهم
...............
انا لا الوم الشيخ مصدر الفتوى هذه الا على جهله
و اعتماده على طاعتنا العمياء لكل ما تقوله السنة حتى و لو كان بها تضاربات كثيرة
.............
الحل يجب ان يكون جذرى لا فرعى
أحمد مختار عاشور
ReplyDeleteأنا كنت مستني ردك والله ومش عاوز أضيف بوست جديد غير لما تعلق
أتفق معك تماما
للأسف الشديد عدم فهم فلسفة الدين ومنطقه يتسبب في مثل هذه الفتاوي
انا ممكن أجيب من الدين ما يجعلني أقتلك
وأنهب أموالك
بكل بساطة
نظام : ولا تقربوا الصلاة
ونظام : وويل للمصلين
الراجل حرم مجرد جلوس رجل مع امرأة أجنبية ولكنه حلل أن يمص ثدييها
بجد حاجة في قمة التخلف
احنا نستاهل اللي بيقولوه عننا الغرب
حاجة تحسر الواحد والله
وممكن مدير ملتزم يستدعي الموظفات اللي عنده ويخلص معاهم مرة واحدة لأنه مايعرفش هيختلي مع مين الأول في تحقيق مثلاً ولاّ زيارة مفاجأة
ReplyDeleteأو واحد رايح يسأل عن واحدة وأمها بتشكر فيها .. دي بتصلي وتصوم وبتعري صدرها للكبير قبل الصغير
أو واحد ملتزم ينفصل عن مراته والسبب إن الفاجرة طلع عندها سرطان ثدي وقطعته قبل ما تفرق ع المعازيم
COMبسم الله الرحمن الرحيم االه اكبر اله اكبر الله اكبر الله اعلى واقدر وصل بكم الحال الى التعدي والاستهزاء بحدود الله عز وجل احب ان اوجه رساله الى الشخص المدعو عزت عطيه الذي يفتى بدين من عدنده دينه الجدييد الذي سوف يحرق به يوم القيامه وانا من وجه نضر هذا لايصلح ان يكون فاسق لان المفسقين في الارض اهم عقوبتهم واعتقد ايضا اننا سوف نحاسب على ما سمعناه ووقفنا امامه صامتين من باب من راى منكم منكرا اتق الله
ReplyDeleteطيب لنفرض ان الفتوى تم تطبيقها
ReplyDeleteسيأتي يوم وترفض النساء ذالك حافظا على شكل النهد الذي سيتهدل من رضاعة الصغار والكبار
دي اول مرة ليا في المدونه عندك
ReplyDeleteموضوعاتك ممتازة ودمك خفيف جدا
طبعا بعد مافقت من هيسترية الضحك بسبب الاسئله اللي انت سألتها
الموضوع فعلا غريب وعجيب ..يعني الحمد لله حلينا مشاكلنا كلها وافتينا في امور ديننا و حياتنا خلاص ..والدنيا بقت بمبي بمبي ومش ناقصنا بس غير موضوع ارضاع الكبير عشان ماتبقاش خلوه
هو عموما علي حسب معلوماتي في الموضوع دا ..ان احاديث ارضاع الكبير المذكورة في السنه صحيحه ..بعضها مذكور عند البخاري ومسلم .. بس اللي اعرفه علي حسب معلوماتي المتواضعه جدا في الموضوع دا انه كان خاص بمرحله تشريعيه انتقاليه وهي المرحله التي تم فيها تحريم التبني فكانت هذه الفتوي خاصه بشخص واحد في حاله محدده
بس انت متأكد من موضوع ان الفتوي كان فيها ان الرضاعه بتكون من مصدر اللبن نفسه
اصلي عرفت ان حديث الرسول الخاص برضاعة الكبير كان يقصد بيه الرضاعه من اللبن وليس من الثدي مباشرة
طبعا في النهايه تحياتي علي المدونه الاكثر من رائعه
طب دلوقتي احنا ينفع نعمم ال فتوه ده علي الفنانات و المغنيات كمان عشان عادي يطلعوا في التليفزيون عادي
ReplyDeleteولو ينفع انا عليز اعرف رقم هيفا عشان نبدا في كورس الرضاعه ده :D:D
This comment has been removed by the author.
ReplyDeleteيا حاج أشرف يا مفترى
ReplyDeleteمين قال إن الرضاعه تكون مباشره
يا سيدى أنا سمعت تحليل (مش تعليق للفتوى) قالك يا موحد إن الرضاعه تكون غير مباشره
إزاى
مش زى الكوره طبعا
لكن لا مؤاخذه الست المحترمه الكمل تحلب لا مؤاخذه نفسها و تعبى فى كوبايه أو شفشق و توزع
اللببببببببنننننننن
حليب يا قشطه
none
ReplyDeleteسعيد جدا برأيك وبإن المدونة عجبتك وان شاء الله ماتكونش المرة الأخيرة اللي بتشرفيني فيها
أنا فعلا متأكد مليون في المية من أن الفتوى قالت وبالحرف الواحد أن الرضاعة تكون بالتقام الثدي وعندي تسجيلات صوتية للفتوى لمن يحب سماعها
تحياتي
--------------------------------
مواطظ مصري
مرحبا بك في مدونتي المتواضعة يا مان
ولكنني لا أعتقد أن من صحيح الدين ما قيل عن شرب البول وكل هذا الكلام الفارغ الذي لا يتفق مع أبسط مباديء الاسلام
تحياتي لك
--------------------------------
الدرويش المرووش
بقى أنا اللي مفتري ؟
انت اللي مفتري يا راجل حرام عليك .. شفشق بحاله ؟
طب قول فنجااااااان
الفتوى تؤكد بأن الرضاعة بالتقام الثدي علي فكرة
تحياتي
انا اكتر من مرة اقرا عن الموضوع ده ومش عارفة بالظبط هيه ايه الحكاية
ReplyDeleteهو الواحد الصح والغلط بقو متساويين ولا خلاص الحابل اختلط بالنابل وكله بقى فى الكلتش
الحلال معروف والحرام معرف واللى بيدعى بين البينين وبيحب الرمادى براحته يشيل بقى ذنوب زى ميحب ويقابل رب كريم
نقطة واحدة احب اضيفها واقول ان لما تكون حاجة غلط ونقعد نعيد ونزيد فيها بقينا بنعملها قيمة وهيه من الاصل ملهاش ولا نقطة قيمة
تحياتى........هبة
هو فعلا اعترف انة بيعمل كدة ع شان الانتشار و الضجة الاعلامية
ReplyDeleteيا اشرف انا لما سمعت الخبر دة قلت كلام ماينفعش يتقال في بلجوز
دة اظاهر و الله و اعلم انة بيحلل لنفسة التحرش الجنسي فقال الرضاعة للكبار ربنا يوفقة
الف شكر يا اشرف علي الموضوع
ربنا يخلصنا من الغباء بتاعهم
ReplyDeleteوالله يا اشرف اسئلتك موضوعيه وفى مكانها
ReplyDeleteانا اول مره اكتبلك كومنت
الموضوع ده قالوا فيه كلام كتير انا رايى ان خلاص مفيش فايده من حد فى البلد دى
تحياتى
مشربية
ReplyDeleteلأ وانت الصادق .. تلاقيه اتفطم بدري :)
تحياتي لك وأهلا بيك في المدونة
Reri
أهلا بيكي وياريت تنورينا كده علي طول بتعليقاتك
kokko
أنا حاسس فعلا انه مافيش فايدة .. ربنا يسترها
تحياتي
السلام عليكم
ReplyDeleteفي الحقيقة أنا منعزل تماما هذه الأيام عن العالم الخاجري..أخر ما علمت في هذا الموضوع أن الأزهر سيبت فيه لكني لم أعلم ماذا حدث بعد ذلك،هل لك ـ إن تكرمت ـ أن تفتينا بالتطورات أولا باول..
ملحوظة:أرى مدونتك متميزة برغم كونها زيارتي الأولى
الحقيقة مضوع غريب ومستفز إلي حد بعيد والحقيقة أن توقيته سيء جدا فهو لو كان نوقش في مجتعات تحترم الرأي والرأي الأخر وتتناقش بإحترام ما وصل لهذا الحد الحقيقة أن الموضوع علي حد علمي أن أحد المشايخ قدم إقتراح معين بخصوص هذا الأمر ولكنه في بلد للأسف إنشغل الناس فيها بالهايف والغريب من الأمور فقاموا بترويج الموضوع وإخراجه عن حده وعن مراد الشيخ له والحقيقة أن القول الصحيح عن هذا الموضوع أنه خطأ طبعا ولا يوجد أسمه رضاع الكبير في دين الإسلام فهذه الفتوي كانت مجرد إجتهاد من الشيخ والإجتهاد صاحبه لو أصاب فهو له أجران ولو كان أخطأ فهو له أجر واحد والحقيقة أن الشيخ صاحب الفتوة إياها أخطأ فله أجر ولكل من أستغل فتواه ووجه نظرة بطريقة سيئة ألف وزر
ReplyDeleteهو انا بس عاوز اسأل هو مين طلب من العالم دة فتوى في مثل هذه المسأله اصلا ولا هو طلعت في دماغه فجاة كدة واقعد يدور ويفحص في الاحاديث النبويه لحد ما لقي حاجة يبرر بيها موضع النقص اللي عنده في الرضاعة ده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ReplyDeleteأتقوا الله وتحققوا من القول أولا,,أذهبوا واقرأوا فأنكم لم تقرؤو,, وهي ليست بالكيفية التي تحدث عنها هذا المختل,,,أنها حالة أستثنائية لصحابي جليل أسمه أبى حذيفة وكان متبنيا لغلام عاش مع زوجته وأولاده كأبن لهم ,,فجاء الأسلام وحرم التبني,,وكبر هذا الغلام وأصبح رجلا يافعا ولكن ما زال في بيت هذا الصحابي وزوجته التي هي مكان أمه ,,فذهبت ألى النبي وقالت أنها ترى في وجه حذيفة زوجها بعض ما يكره من دخوله عليها لأن الأسلام حرم التبني ,,,فقال لها النبي أرضعيه,,ولكن يا جهلة ليس كأرضاع الطفل الصغير ولكن في وضع اللبن في أناء ,,فاتقوا الله وارجعوا فوالله مامس أحد هذا الدين بقول كالذي قلتموه حتى كانت نهايته معروفة وقريبة
ReplyDelete