
اسميها حرق شغل ، بمعنى إهدار حقوق الملكية بحيث لا تعد ملكا لأحد وهو ما ألجأ إليه حينما يتم إهدار مجهودي في رسم كاريكاتير أو قصص مصورة أو أي عمل فني ثم يقول العميل : لا والله مش عاجبني مش زي مانا كنت عايز ، انا ماكنتش متخيلها كده .
خلاص يا سيدي حقك عليا واتفضل القلم ارسم انت بدالي اللي بيدور في خيالك .
المصيبة أنك لو استطعت بالفعل ان تدخل في خياله وترى ما يدور هناك بعينك لترسمه لوجدت كوارث بصرية ، هكذا يكون الخيال المريض كأفضل ما يكون .
حينما تختار أشرف حمدي ليرسم لك شيئا فأنت لابد وأن تكون قد رأيت أعمالا له من قبل فأعجبتك فاتصلت به ليعطيك رسومه في مقابل مادي متفق عليه ، المقابل المادي هو أجر الفنان الذي رسم وليس سعر اللوحة وهو مالا يريد أحد أن يفهمه . حينما تشتري كوز ذرة فمن حقك أن تعيب على البائع ، الكوز صغير الكوز محروق الكوز بايظ هذا حقك لأنك تشتري كوز الذرة بالفعل ، في الفن أنت لا تشتري ولكن تدفع أجر الفنان ليقدم اعماله الفنية لك انت وحدك لتتكسب انت منها او تحتفظ بها أو تستغلها تجاريا ، بمعني أن الفنان يبدع " بمزاجه " ، يمارس فنه كما يمارسه وكما استمر يمارسه منذ عشر سنوات فلا يوجد فن تفصيل أو لوحة وفقا لمزاج العميل ، تعبير الفن التطبيقي هذا خاطيء أساسا ، اسمه نحت تطبيقي ، رسم تطبيقي ، نقش تطبيقي ، حفر تطبيقي ، أي شيء إلا كلمة فن هذه ، فالفن لا يمكن بأية حال أن تطوعه وفقا لمزاج العميل ، ماذا لو أن العميل لديه عمى ألوان فما ذنبي أنا أرسم أشياء انا لا أقبلها ؟ لهذا مهما كان العائد المادي كبيرا فأنا أرفض هذه النوعية من العمل تماما ، خاصة حينما يصل الأمر إلى توجيهات خاصة بتكنيك الرسم نفسه ، هذا أقبله حينما أعمل في مجلة رئيس تحريرها فنان ويعود علي أنا بالخبرة أما العميل فليذهب إلى شركة دعاية وإعلان لا إلى فنان .
هذه الأعمال ليست من أفكاري وهي تثبت النظرية القائلة بأن فنان الكاريكاتير كيان مستقل بذاته لا يصح تزويده بأفكار من أي شخص ، ومازلت أرى أن مصطفى حسين وأحمد رجب هما الاستثناء الوحيد لأنهما متناغمان تماما وكلاهما يعرف قدر الآخر وربما كانا الاستثناء الذي يثبت القاعدة.
تحياتي
اتفق تماما مع كل حرف قلته...للأسف هو ده الواقع
ReplyDeleteوماتنساش استثناء تاني لميشيل حنا مع أشرف حمدي..
ReplyDeleteأيام الخريف
ReplyDeleteوهذا الواقع أرفضه
دكتور ميشيل
انت من أجدع الناس اللي اشتغلت معاهم
ثمانين في المائة واقع حقيقي
ReplyDeleteلكن مرفوض وبشده
تحياتي
الكاريكاتير لطيف جدا و ابداعك متميز
ReplyDeleteخطوطك اتطورت فجأة ليه كدة يا اشرف
ReplyDeleteمش عارف بقى في حاجة للأفضل في الكاريكاتيرن اللى فاتو دول في تفاصيل اكتر بخلاف اللى انا متعود عليه منك
بس كدة اتجاه للاحسن
والله يا باشا الشغل ده ماعجبهمش :)))
ReplyDeleteوياريت جت على كده لكن سمعت كلام ماحدش سمعه في تاريخ الكاريكاتير من حد غير متخصص
يعني دخلنا في تفاصيل الرسم نفسه وشيل دي وحط دي واعمل كده وما تعملش كده
ربنا يخليك انا سعيد برأيك
هو بجانب التطور انا اهتميت بالشغل ده أكتر لإن العمل اليومي للاسف إيقاعه سريع جدا وفلوسه مش كتير فبحاول فيه أرسم كويس وبسرعة ، وده اللي بحاول أحققه
لما بيكون فيه شغل مش مستعجل قوي وعليه فلوس كتير بياخد وقته معايا مستريح فبعرف ارسم اسكتشات كتير وآخد وقتي في تعديلها وتبسيطها لخطوط أقوى وأسهل على عين القاريء قبل التحبير وباخد وقتي كمان في التلوين
لكن انت شجعتني كمان آخد وقتي في الكاريكاتير اليومي حتى ولو فلوسه مش كتير
تحياتي