Thursday, May 10, 2007

OTV


وضعت شعار أنا أشاهد "أوه تي في" مؤخرا بمدونتي .
لست مراهقا ولست في حاجة لقناة فضائية مصرية تعرض أفلاما كاملة كي أدافع عنها دفاعا صبيانيا نابعا من هرموناتي الذكرية , ولست مدافعا عن العري كما أنني "علي حسب علمي" لست فاسقا أو ماجنا أو عربيدا , كما أن المحطة ليست مملوكة لزوج عمتي .

كل ما في الأمر هو أنني أدافع عن عدة مباديء أقتنع بها تماما .
أولا : من الناحية الأخلاقية فهذه المحطة ليست أرضية ولا يمكنك استقبالها بمجرد تلفاز أربعة بوصة وسلك "مدلدل" من الشباك , كي تشاهد هذه القناة فعليك بشراء "ريسيفر" وطبق ثم تقوم بإدخال الترددات الجديدة الخاصة بالقناة وتجلس لتنتظر فيلم العاشرة مساء , حينما تفعل كل هذا المجهود وتدفع كل هذا المال لتشاهد فيلم "الفطيرة الأمريكية" كاملا لتحسب كم لقطة ظهرت فيها فتاة عارية موضحا نوع العري ومقداره وموقعه بدقه بالغة , فضلا عن متابعتك لقصة الفيلم بالكامل لتستنبط مدى انحطاطها فكريا وأخلاقيا , ثم تصبح في اليوم التالي لتملأ الدنيا صراخا "أوقفوا هذه المهزلة" فأنت بالفعل تمثل حالة "التناقض المصري" مجسدا بأروع صوره .
ما هو وجه اعتراضك علي عرض فيلم كامل لم يمر علي مقص الرقيب ؟
* الأفلام الكاملة يمكن مشاهدتها علي أجهزة الكمبيوتر خاصة مع اختراع "التورنت" وخطوط الاتصال السريعة التي تمكنك من تحميل فيلم كامل في أقل من ثلاث ساعات .
* الأفلام الكاملة يمكنك مشاهدتها علي القمر الأوروبي "وغيرها من كل ما لذ وطاب لخيالك البذيء"
* الأفلام الكاملة يمكن شرائها بالدستة من ميدان العتبة "أي رصيف يعجبك"

هل قامت المحطة بعد كل ذلك بكشف المحظور ؟ وإذا كانت قد فعلت حقا , فلماذا جلست تشاهد أيها "الخلبوص" ؟ هل تم عرض الفيلم الكامل مدسوسا وسط برامج أطفال ؟ هل تم عرض الفيلم "على غفلة" وأنت تتابع برنامج عن فنون الطهى ؟ هي أيقظتك المحطة ليلا وجذبتك من رقبتك لتجلس وتشاهد ما يتعارض مع مبادئك ؟

ثانيا: من حقك أن تقاطع القناة وتمحوها محوا من قائمة مفضلتك وتنسفها نسفا من جهاز الاستقبال , كما من حقي أنا مشاهدة أفلام لم تمر بمقص الرقيب "الغبي" الذي يحول الفيلم إلي أشلاء ممزقة لا تعرف لها رأسا من "قفا" ودون أن أضطر إلى دفع اشتراك قناة مشفرة بملغ وقدره أو تحميل الأفلام من الانترنت من خلال اشتراك باهظ التكلفة أيضا .

ثالثا : أنا ضد مقص الرقيب نهائيا , إما أن يتم عرض الفيلم كاملا أو عدم عرضه من الأساس " لم أسمح لأحد أن يعدل لي أي كاريكاتير قمت برسمه , إما أن ينشره كما هو أو يمنع نشره بتاتا وهذا حقه ", العمل الفني لا يجوز العبث به بأي صورة .
فيلم في دور العرض الآن مثل "بيرفيوم" لا يمكن قص لقطة واحدة منه و إلا دخل هذا في نطاق الجريمة من وجهة نظري , فهو تحفة فنية وأدبية بكل المقاييس , حينما يتم قطع عشرات الأجزاء منه يتحول الفيلم في النهاية إلي ما يشبه أفلام الحركة في خمسينات القرن الماضي . ليس من حقك أن تقوم بالتعديل علي كاتب ومخرج ومونتير وممثل لمجرد أن ما قاموا به تراه أنت من منظورك الشخصي ليس لائقا . ليس لائقا لمن ؟ للشعب المصري بأكمله مثلا ؟ أم للشباب أو الأطفال أو الفتيات أو النساء ؟ أليس هناك تصنيفا عمريا تخضع له حتى ألعاب الفيديو في أمريكا "أكثر البلاد انحلالا كما تقولون"؟

من هذا المنطلق أنا أدافع عن حقي الذي قدمته لي قناة عادية مجانية اخترتها بنفسي وقمت بإدخال تردداتها الخاصة وجلست انتظر فيلمها الجديد مساءا برغبتي الحرة كإنسان ناضج وعاقل لا يحتاج إلي رقيب أو تدخل من مجلس الشعب أو رجل دين لحمايتي أخلاقيا .

26 comments:

  1. القنوات دي مدسوسة علينا من اعداء الاسلام اللي عايزين يبوظو البلد يضيعوا شبابها

    دا على اساس ان البلد سليمة وشبابها مية مية

    ReplyDelete
  2. الفنان أشرف حمدي
    مافيش حد بيضرب حد على أيده
    عشان يتفرج على حاجة مش عايز يتفرج عليها .. ده لو مكانش شاف الفيلم ده قبل كده ده لو كنت تقصد فيلم آمريكان باي
    وده فيلم قديم ولا مؤاخذه ملقح على الهاردات والكمبيوترات من سنين
    موضوع جميل
    كم نحن متناقضون

    خالص تحياتي

    ReplyDelete
  3. بالطبع انا ضد مقص الرقيب لأن فى النهاية الرقيب على الأنسان هو الانسان نفسه يعنى أنا أحدد لنفسى ايه اللى عاوز أشوفه و مش عايز ابنى يشوفه و مش هاعرف اشوفه مع اهلى و أقول لأصحابى يتفرجوا عليه

    و زى ما قال عمرو خالد بالرغم من أنى مش متابع له بشكل جيد بس اللى سمعته بيقوله أنك قادر انك تغير اى قناة مش هاتعجبك مش لازم تتفرج على العرض للنهاية علشان تنتقضه و تقول يـــع أيه القرف و المسخرة دى
    و سواء مدسوسة علينا أو لأ فى النهاية بأيدك ممكن تمسح ترددها من الريسيفر زى ما قلت


    بس صحيح أيه رأيك فى الفطيرة الامريكية ؟
    أتفرجت على الفيلم بس علشان افهم ايه سر الفطيرة و للأسف أكتشفته فى نص الفيلم
    و فى نهاية العرض عرفت ايه هى الفطيرة الامريكية
    بصراحة فطيرة مريرة و لكنها تحمل لذة ما

    ReplyDelete
  4. احنا المصريين كده بنشجع سياسة "تحت الترابيزة"...هيقولولك احنا عارفين ان الشباب بتنزل الأفلام على النت و السيديهات مالية الشوارع و الفيديو كليب مخلاش و الأقمار الأوروبية موجودة و شغالة مية مية...لكن قناة عربية لاااااا...بس بصراحة مزنقتش على الأفلام دي و انت قلتها الفيلم فكرته مش مظبوتة يعني مبتعالجش حاجة.. عشان تبقى القناة حرة مليون موضوع في بلدنا محتاج حرية مش مجرد افلام تتعرض كاملةو كأن الحياة عال و المجتمع ديموقراطي و حرية التعبير باللسان مكفولة و هي بس الأفلام الكت اللي قاتلانا طب حتى يعرضوا فيلم عليه القيمة

    ReplyDelete
  5. Anonymous3:03 AM

    عارف يا أشرف
    انا اكتر حاجه بتخنقنى بجد هو ان ييجى واحد مالوش لازمه ويعمل نفسه وصى عليا وعلى عقلى لمجرد ان سنه او مركزه او فلوسه اكتر منى شويه
    تماما زى الديسك اللى بياكل نص مقالاتك اللى بتكتبها لمجرد انه معاه قلم جديد فرحان بيه
    حاجه تخنق ياراجل

    ReplyDelete
  6. هههههه
    على فكرة بقى انا اؤيدك وبشدة
    موضوع مقص الرقيب بقى عامل زى مقص ترزى اعمى
    بيقص عشان لازم يقص
    ثم ان القنوات المحترمة عندها rating
    يعنى اى فيلم مفيهوش ولا نقطة رقابة
    بس تخصيص سن كام يشوفه
    عندك مثلا فيلم زى guru
    الفيلم ده عجبنى بغض النظر عن اللمحات الجنسية اللى فيه بس فيه تخبيط جامد بالدين
    وده اللى خلى ال
    rating بتاعه
    18 سنه فى امريكا
    وقيس على كده كتير
    بس بينى وبينك
    فيه ناس لسة منضجتش ومش حتنضج
    حتفضل تستنى الافلام دى على انها افلام شكس
    وتقعد عشان المناظر بغض النظر عن القصة
    وللناس دى اقول
    ارجوكم
    لا تشوفو او تى فى
    ولا اى قناة من شو تايم خالص

    وحتكو واكسة

    بس خلاص
    تحياتى الحارة

    ReplyDelete
  7. Amirecan Pie
    واو
    هو جه إمتى ؟
    يا خسارة فاتنى
    معلش نبقى نشوفه فى الإعادة
    طبعاً أنا مع رأيك يا فنان
    طظ فى الرقابة
    هاهاهاهاها

    بااااى

    ReplyDelete
  8. نقطة مية
    لم أقل أن فكرة الفيلم مش ولا بد , أو غير محترمة , انها مجرد سخرية . الفيلم هو من النوع الكوميدي الخفيف , أفلام الصيف التي هدفها الاضحاك والتسلية فقط , وبصراحة هو فيلم مسلي من وجهة نظري

    الحرية ليست بالعري
    ولكن الحرية هي ما تتعلق بارادة المشاهد ومعاملته كانسان ناضج له حق الاختيار والرفض أو حتى المقاطعة
    قالها نظيف من قبل اننا شعب لم ينضج ديموقراطيا بعد
    ويبدو انهم يعاملوننا باعتبارنا لم ننضج عقليا أيضا

    تحياتي

    ReplyDelete
  9. وينكي والبتاع وياسر حسين وأحمد بلال
    أشكركم علي التعليق , سعدت كثيرا برأيكم

    نهى منير
    مافتكيش حاجة يا نهى , الفيلم ملقح علي هاردات البني آدمين وع الأرصفة وف كل مكان
    وطلع منه جزء جديد أشد منه :)
    ههههههه
    تحياتي

    ReplyDelete
  10. يعنى هو مقص الرقابه دة اللى محافظ على اخلاق الشباب والبلد هتبوظ لو خبنى المقص
    يمكن (انا مع المقص وهجيب مقص كمان على حسابى بس لو حد قال ان ده هو اللى هيصلح الدنيا )

    ReplyDelete
  11. فيه حاجه تانيه يا اشرف
    القناه محده الفئه العمريه بتاعها وهو من سن 16 الي 36
    يعني شباب
    والموضوع في الاول والاخر زي منت قولت تناقض مصر خالص
    يعني نقعد نجعر ع الحريه
    ولما تحصل ندور ع الرقابه

    ReplyDelete
  12. انا فعلا عجبتنى القناة بس علشان قناة شبابية بجد
    رغم جمهورها الى حد ما الشباب ذو المستوى الاقتصادى المرتفع لانها بتعتمد فى تغطياتها على احداث وأخبار طبقات عالية من المجتمع زى بتوع الجامعة الامريكية وغيرها

    ولكن انا كان اعتراضى الوحيد ان جمهورها شباب من سن 15 تقريبا وانها تعرض حاجات un cut

    انا معك انه لا بد ان يكون هناك حرية ولكن لابد ان يكون هناك التزام ببعض المبادئ مادام موجهة لجمهور شباب من 15 سنة على الاقل الالتزام بعدم عرض أشياء فيها نوع من الاباحية التى نقصدها نحن كالايحاءات والمشاهد الجنسية وغيرها
    خاصة وان هذه المشاهد ممنوعة لمن هم دون الثامنة عشر حتى فى الغرب
    فمابالنا نحن مجتمع مسلم

    تحياتى لك

    ReplyDelete
  13. أعذرنى فى تلك العودة السريعة
    ولكنى حسيت بشئ من التناقض

    كيف تطالب بالحرية ورفع مقص الرقيب وحرية التعبير

    وتجعل الردود والتعليقات لا تظهر الا بموافقتك

    هل هذا معناه انك ستحذف اى رد لا ترضى عنه

    أحييك استاذى الفاضل

    ReplyDelete
  14. تائهة في أرض الأحلام
    لا تناقض هناك .. كل ما في الأمر أنني لن أترك باب بيتي مفتوحا في الليل ليعبث به اللصوص . أليس كذلك ؟

    لم أكن أتحكم في نشر الردود من قبل ففوجئت بكم هائل من الاعلانات والقصص الجنسية وعناوين مواقع اباحية وشتائم وسباب من أشخاص مهووسين بالعبث والتخريب حتى أنهم كانوا يرسلون تعليقات علي هيئة كتب من 1000 صفحة لتخريب المدونة فكان علي حماية مدونتي
    الأمر لا علاقه اطلاقا بحرية الرأي
    ومن حقك أن تقولي رأيك بصراحة مطلقة وسوف انشره مهما كان
    تحياتي وأشكرك علي الزيارة

    ReplyDelete
  15. Anonymous10:03 PM

    بعد اذن الاستاذ اشرف هل تقبل انت مثلا وانت تجلس فيظهر امامك مثل هذا الفيلم من قناه لا تتوقع منها ذلك ومعك فى نفس الغرفة اختك أو امك
    هل تستطيع الرد على بهذا الشأن ؟

    ReplyDelete
  16. Anonymous10:05 PM

    يا استاذ اشرف أين الرقيب الأكبر الذى يجب كلنا أن نخشاه ألا وهو
    الله سبحانه وتعالى

    ReplyDelete
  17. كريم زين العابدين مرة أخرى

    طبعا أستطيع الرد عليك
    وانا ايه اللي يخلي أختى تقعد تتفرج علي قناة معروف عنها انها بتزيع أفلام
    Uncut
    الساعة 12 بالليل ؟
    دي تبقى قاصدة تشوف بقى مش كده ؟

    انت لو مامتك قاعدة أو أختك ماتفتحش المحطة بالليل عشان ماحدش بيجبرك علي انك تشوف
    هو الرموت مش معاك ولا ايه ؟
    ههههههه
    تحياتي

    ReplyDelete
  18. احب اقولك يا اشرف حمدي باشا انك مادمت مش هاتقدر تتفرج علي الفيلم ده و اختك او مامتك جامبك يبقي اكيد انت بتعمل حاجة غلط ... ولا ايه رايك ؟يعني انت لو لاقيت اختك قاعدة بتتفرج هاتعملها ايه ؟ هاتزعقلها ؟ يبقي اكيد برضه هي بتعمل حاجة غلط ولبقناه برضة هي السبب علشان كدة لازم يكزن في وقفة
    وبعدين هي الحرية ان انا اتفرج على ناس عريانة عمر الحرية ماكانت كدة
    وكما حاجة الناس اللي بتقول ان البلد مليانة حاجات كتير غلط وان احنا سبنا كل ده ومسكنا في الموضوع ده فيبقى تناقض ... انا بقوا ان فعلا في حاجات غلط كتير ... بس المفروض ان احنا بحاول نصلح الحاجات الغلط مش نزودها
    و الاخ شادي فايد اللي بيتيرق ياريت تتقي ربنا
    والست نهي منير ياريت تفتكري ان انت بنت واللي انت بتقوليه ده مش صح
    ارجو نشر مشاركتي وعدم حذفها ... وارجو الرد علي مشاركتي

    ReplyDelete
  19. Fable
    لم يكن هناك داع للرد عليك عزيزي المجهول نظرا لأسلوب السخرية الذي اتبعته في ردك .. لقد فات عصر الباشوية منذ دهر .. كما انك لا تظهر بشخصيتك الحقيقية أو حتى بمدونة يمكنني أن اتواصل معك فكريا من خلالها
    ولكن لا بأس

    هل تريد من مامتك أو أختك أن تكون معك وانت تستحم مثلا ؟
    هل معني ردك : لا طبعا, علي هذا السؤال أن الاستحمام خطأ؟
    انا فقط أعطيك مثالا بعيدا الي حد ما عن موضوعنا ولكنه يفى بالغرض .
    الأفلام الكاملة الغير محذوف منها ليست مناسبة لأختي الصغيرة بل ستكون ضارة لها في هذه المرحلة العمرية كما انها ربما تكون ضد مبادئها حينما تنضج أيضا .
    وأنا لم أنادي بأن يفعل الناس ما هو ضد مبادئهم
    أنا فنان وأقدر وأحترم الفن
    واتحدث عن الموضوع من الناحية الفنية

    حديثك عن العري والحرية يبدو لي مبتذلا للغاية ولا جدوى من النقاش حول هذا الأمر ان كنت تفكر بهذه الصورة ولكن اختصارا أجيب عليك
    لا علاقة بين الحرية والعري

    يا سيدي مش عاجباك المحطة ولا عاجباك الأفلام الغير محذوف منها ماتشوفهاش
    ولكن لا حق لك في مهاجمتها ان كنت تعرف معنى الحرية

    الحرية هي انني لا أفرض عليك شيئا والمحطة لم تفرد عليك ادخال الترددات الخاصة بها ولم تجبرك أن تشاهدها
    حريتك تحتم عليك ألا تشاهدها لأنها تختلف مع مبادئك ولكن حريتك لن تعطي لك الحق في منع الأخرين من مشاهدتها

    تحياتي

    ReplyDelete
  20. Anonymous1:00 PM

    أهنيك يا اشرف على ذكر الموضوع و اغلاقه تماما حيث انه احدث ضجة فاضية من غير سبب مقنع ,و لكي اريكم كم نحن متناقضين فهناك المئات من القنوات الفضائية الغنائية اللي تنشر الرذيلة بالأكوام و ليس بلقطة او لقطتين كما في الفيلم ,و ايضا من يظهرون في هذه الفيديو كليبات أغلبهم عربيات و الفرق بينهم و بين الأمريكان ان تعرينا يكون نوعا ما بحشمة ,اي نحاول ان نتعرى بحشمة لتفادي السخط مثل قناة ميلودي ,وايضا لم نقل اي شيء عن ذلك, الخلاصة انو الله امرنا بغض النظر عند رؤية المنكر ,وبيني و بينكم اللي يبغى يشوف الفيلم و اي اي فيلم اباحي مافي اسهل من كذا خاصة في زمن العولمة و التكنولوجياو الانترنت زي ما قلت اشرف بالضبط , اما بشكل عام فالقناة ممتازة و متميزة و تعرض اشياء تفيد الشباب فمن المفروض تشجيعهاوبالمناسبة ان مش مصري ....وشكرا

    ReplyDelete
  21. Anonymous1:00 PM

    أهنيك يا اشرف على ذكر الموضوع و اغلاقه تماما حيث انه احدث ضجة فاضية من غير سبب مقنع ,و لكي اريكم كم نحن متناقضين فهناك المئات من القنوات الفضائية الغنائية اللي تنشر الرذيلة بالأكوام و ليس بلقطة او لقطتين كما في الفيلم ,و ايضا من يظهرون في هذه الفيديو كليبات أغلبهم عربيات و الفرق بينهم و بين الأمريكان ان تعرينا يكون نوعا ما بحشمة ,اي نحاول ان نتعرى بحشمة لتفادي السخط مثل قناة ميلودي ,وايضا لم نقل اي شيء عن ذلك, الخلاصة انو الله امرنا بغض النظر عند رؤية المنكر ,وبيني و بينكم اللي يبغى يشوف الفيلم و اي اي فيلم اباحي مافي اسهل من كذا خاصة في زمن العولمة و التكنولوجياو الانترنت زي ما قلت اشرف بالضبط , اما بشكل عام فالقناة ممتازة و متميزة و تعرض اشياء تفيد الشباب فمن المفروض تشجيعهاوبالمناسبة ان مش مصري ....وشكرا

    ReplyDelete
  22. Anonymous3:35 AM

    يا استاذي انت بتنفخ في اربة مقطوعة .. الناس مخها مقفل و نظرية المؤامرة مسيطرة

    ReplyDelete
  23. Anonymous10:43 PM

    مساء الخير
    أنا جيت هنا بالصدفة يا جماعة وانا شغال مش عارف إيه اللي كعبلني وقعني معاكم، بس واضح إن انتو قعدتكو ميتشبعش منها واستفزتني وخلتني اقرأ الصفحة كلها
    وليا كام تعليق كدا ومش عايز أطول عليكو
    أولاً: الحرية: لازم ماتتعارضش مع العادات والتقاليد والدين والأصول والعرف وإلا تبقى إنحلال، مش كده ولا إيه؟
    ثانياً: الفن شيء جميل ومن وجهة نظري الشخصية إن مش المفروض إن الفن يصور القبح بل يرمز إليه ده شيء كافي جداً وأنا كمشاهد عليا أكمل بخيالي القبح
    ثالثا: في أفلام ومسلسلات أمريكاني كتير فيها حرية في التعبير والرأي وبتتطرق لمواضيع أكثر حساسية بس بشكل رمزي ومش مبتذل ممكن نشوفه كلنا من غير ما يتخدش حيائنا
    رابعا: فيلم أمريكان باي بالذات فيه محطات كتير أمريكانية وأوروبية بتقول على نفسها عندها مباديء مبتعرضش الفيلم ده أو على الأقل بتحذف منه، يعني هم ذات نفسهم شايفين إن في حاجة أوفر
    خامسا: فرضنا إن أنا راجل مثقف وكويس وابن حلال وبتفرج على الفيلم عشان الفن مش عشان المزز العريانة أو المشاهد الجنسية لا سمح الله، طيب مانا أخويا أو بنتي أو ابني ممكن يفتح القناة اللي فاتحاها على البحري دي وأنا مش موجود أو نايم ونربي جيل ثقافته الجنسية مأخوذة من أمريكان باي يا فنان، شوف انت بقى
    خلاصة القول: ومش عايز أكون طولت، بصرف النظر الفيلم لطيف أو بذيء هي مش قضية الفيلم ده بالذات، دي قضية إن إحنا نوافق ندخل بيوتنا حاجات تتعارض مع اللي اتربينا عليه "بشكل معلن" يعني ببجاحة -سوري في اللفظ- ولو خلاص هنموت عشان نتفرج على كل حاجة كده بيبولها العام سام كفاية علينا نتفرج من تحت الترابيزة بمبدأ إذا بليتم فاستتروا
    صعب عليا اتخيل بنتي شايلة في شنطتها كاندم أو ابني عنده بوي فريند، يمكن أكون رجعي يا أخي وسي السيد ومتناقض بس لو عملت الغلط أحب أقول عليه غلط محللوش لنفسي ولا لغيري
    لا مؤاخذة طولت عليكم

    ReplyDelete
  24. معدي بالصدفة
    كلامك صحيح في حالة واحدة وهو أن نصبح جميعا قردة وببغاوات :)
    حينما اشاهد فيلما عن سفاح ليس معنى هذا أن أقلده
    الفيلم مخصص لمرحلة عمرية معينة .. والأب الذي لا يستطيع السيطرة علي ريموت الكونترول فهو لا يصلح أبا
    أنا رافض مبدأ تحت الترابيزه
    كفانا دفنا لرؤوسنا في الرمال
    تحياتي

    ReplyDelete
  25. Anonymous8:24 AM

    على فكرة البلوج بتاعك خفيف ولذيذ ودى اول مرة اعمل كومنت لبلوج لان كل البلوجات الى قبلتها بصدفة كانت قافشة وانا طبعا واحد من الناس الى متحبش تشوف اى فيلم كات)(لازم يكون un cut ,,,كتير اوى قصة او موقف بيفكس بسبب انهم عملو كات لجزى معين ياراجل دا حتا البوس بداو يعمللو كات حراام يعنى هوا البوس دا لعبة دا مشاعر وحب وتسلية وكل حاجة حلوة هههههههه j/k فل ياريت لو ليك حد فى او تى فى تقولهم يعرضو فيلم the girl next door (un cut) بجد الفيلم دا جامد فشيييييييح مش عشان المناظر الى فية بس القصة عامتن جامدة انا شوفتة مليون مرة على البى سى بس الافلام على التى فى اجمد بكتير سورى على التطويل ......ربنا معاك

    ReplyDelete