Total Pageviews

Sunday, October 10, 2010

غزو فضائي

 

تحدثت من قبل في هذا ولكن هذه المرة ــ وبعد سنوات قليلة من طرحه هنا ــ تخطى الأمر مجرد كونه إتجاه فكري معيّن وحالة ما من التعصب يمكن فهمها وقبولها ومناقشتها بشكل أو بآخر ، إلى حالة عامة متفشّية في مجتمعاتنا وأسمحوا لي أن أصفها بالحالة المرضيّة .

أتحدث عن الهوس الديني .. وإن شئنا الدقة في اختيار تعبير مناسب ربما نقول : الهوس الجاهلي بالدين ... حيث أصبح الحديث عن أي أمر يتعلق برجال الدين بمثابة تعدي على الدين نفسه وهذه كارثة حقيقية إن نظرنا له بشكل مادي بحت .. وشرك بالله لو نظرنا لها من مفهوم ديني أساسا .. ومرض نفسي لو تحدثنا عنه طبيّا .

رجل الدين ليس هو الدين .. وليس هو من جاء بالدين للناس .. رجل الدين ما هو إلا شخص درس علوم الدين إما ليفتي الناس في أمورها وإما للدعوة وإما ليكون أستاذا يعلم الآخرين علوم الدين .. وبين رجال الدين وبعضهم اختلاف حول أمور كثيرة وهذا الاختلاف معناه ببساطة أن يكون منهم على خطأ بالضرورة لأنه من المستحيل أن تكون كل الآراء صحيحة في ذات الوقت ، وهذا ليس عيبا أبدا أن تخطيء وتصوّب ما اخطأت فيه بالإجتهاد .

رجل الدين ليس إله ولا نبي .. رجل الدين ليس معصوما أبدا .. وهو مثل الطبيب والمهندس والسباك والنجار .. فرد من المجتمع له دوره المهم والمحترم والذي يستحق التقدير وليس فوق المجتمع ولا فوق القانون ولا فوق النقض ولا فوق الاختلاف معه .

 

مالي حرام وعملي حرام .. وداخل النار من الآخر .. بارك الله فيك يا شيخ

ولكن مجتمعنا لا ينظر له هكذا .. بل يراه كائن سماوي مبجّل ومقدس ومعصوم من الخطأ ولا يجوز مطلقا أن تعارضه لأنك لست في مقدار علمه الواسع .. العلم الذي يتيح له قول أي شيء وكل شيء دون أن يجرؤ أي كلب على أن يفتح فمه بكلمة واحدة عاقلة .. حتى وإن كان سؤالا .. لأن السؤال يفتح باب الجدال ومن المفترض أن رجل الدين الجليل لا يجادل السفهاء .

يقول لك ضع رأسك في المرحاض فتضعها فورا دون مناقشة ودون حتى استفسار عن ذا الطلب الغريب والشاذ فرجل الدين لا يخطيء أبدا ولا يمرض ولا يجن ولا يصاب بالخبال .

حينما ظهر علينا المواطن \ محمد حسّان بفتوى عبقرية تتيح لأي شخص أن ينقّب أسفل منزله للبحث عن الآثار ثم طمسها ثم بيعها حلالاً بلالاً، هتف له دراويشه : بارك الله فيك يا شيخنا العظيم .. وحينما ظهر في اليوم التالي ينفي تماما ما قاله جملة وموضوعا ويكذّب فتواه رغم أنها مسجلة صوتا وصورة في بجاحة فريدة من نوعها وكذب بيّن هتف المدّحاون أيضا : بارك الله فيك يا شيخ وأحسنت قولا . لم يجرؤ احد ان يقول أنه كاذب فالشيخ الجليل لا يكذب أبدا. والمشكلة لم تكن أبدا في التراجع عن فتواه فهذا حق مشروع له بالرغم من خطورة إصدار فتوى دون التأكد منها .. ولكن المشكلة في الكذب .

ماهو يا الناس اتجننت يا أنا اللي مش طبيعي !

وحينما قمت بعمل مونتاج يجمع بين قول الشيخ الأول وقوله الثاني ليرد على نفسه ويكذّب نفسه بنفسه قالوا لي : الشيخ أحل طمس الآثار وليس تحطيمها !!! لا يا شيخ ؟؟؟ طمسها وليس تحطيمها .. هناك فرق بالطبع .. أحل مثلا ثقبها وليس خرمها .. عجبنها وليس دعكها .. كسرها وليس تحطيمها ، فحتها وليس حفرها

 

.

فتوى كهذه كافية لهدم تراث شعب بأكمله وبيعه على الرصيف .. الحضارة الفرعونية لم يتبق منها سوى الفن والمعمار وما كتب عنها كتب التاريخ .. يريد الشيخ ببساطة بيع كل هذا .. لا .. بل طمسه أولا قبل بيعه طالما وجدته في أرضك وهو ملكك . بمعنى انني لو عثرت على مومياء الاسكندر الأكبر تحت بيتي فهي من حقي أفعل بها ما أشاء وليست من حق البشرية كلها . من حقي بيع عظام الاسكندر مثلا لطلبة كلية الطب "بتلتوميت جنيه" . أو بيع التابوت بالكيلو في ميدان العتبة .. أو حتى أستخدم المومياء كحطب وشي أكواز الذرة عليها .

ليس هي الفتوى الأولى من هذا النوع وليست هذه قضيتي الأساسية

القضية أنني أصبحت ممنوعا من نقد أي شخص بلحية في أي مقال أو كاريكاتير .. فقد أصبحت اللحية نوع من العصمة والحصانة الدينية تتيح لصاحبها وفقا لطولها أن يتحكم في عقول البشر الذين تحولوا إلى روبوتات بالريموت كونترول يمكن توجيهها عن بعد لفعل أي شيء يخطر على بالك طالما أظهرت لهم لحيتك .. أصبحت اللحية مثلا علامة ممنوع الاقتراب أو التصوير .. أصبحت اللحية فوق حرية التعبير المشروعة . فإن صاحبها مبعوث الإله وليس بشرا عاديا وليس مواطنا عاديا ولا يطبق عليه ما يطبق على سائر البشر .

في أحد التعليقات على خبر فتوى المواطن محمد حسّان يقول المعلّق : والله يا شيخ لو أمرتنا بتحكيم الآثار لحطمناها كلها ولم نبق على أثر واحد في مصر

ويقول آخر : أنت أحب إلي من أمي وأبي

ويقول ثالث بالحرف الواحد : أشهد انك أشرف الخلق بعد سيدنا محمد والصحابة

نحن أمام غزو فضائي وليس مجرد حالة ما من التعصّب .. الفضائيين يستحوزون على أجساد المصريين ويسيطرون على عقولهم .. لانه ببساطة شديدة جدا فإن هذا الكلام يتعارض مع الدين الاسلامي نفسه .. يتعارض مع موقف سيدنا أبي بكر الصديق حبنما قال : أيها الناس، فإني وليت عليكم و لست بخيركم .. فإن أحسنت فاعينوني وإن أسأت فقوموني ويتعارض مع الحديث الشريف :

عن حذيفة رضي الله عنه قال: قال رسول الله، صلى الله عليه وسلم، :
(لا تـكــونـوا إمَّـعــة، تـقــولـون: إن أحســن الـنــاس أحـســنـّا، وإن ظـلــمـوا ظـلــمـنـا، ولـكــن وطـنــوا أنـفــسـكـم، إن أحـســن الـنــاس، أن تـحــسـنـوا، وإن أســاؤوا فـلا تـظــلـمـوا) رواه الترمذي

سيدنا أبو بكر شخصيا يقول إن أسأت فقوموني !

والكلام عن الإمعة هذا كلام رسول الله وليس كلامي .. ولكن يبدو أن المواطن محمد حسّان يتمتع بميزة خاصة تجعله فوق الأنبياء والمرسلين

الشعبية التي اصبح يتمتع بها المواطن محمد حسّان لدى الناس والتي جعلته يتكسّب من جهلهم ملايين الجنيهات تمثل خطرا حقيقيا على النخبة العاقلة الباقية ( ولا أدعي أنني منهم ) وهي النخبة التي تمثل الأمل الوحيد في صلاح هذه الأمة التي ماتت وتعفّنت فلم يبق لها سوى التعصب الديني وراء مشايخ مرتزقة .

حينما تجد نفسك مثلا متهما بالجهل والتخلف والإلحاد أمام شخص غبي أحمق لا فرق عنده بين سيمفونية لبيتهوفن وصوت ظراطه لمجرد أنه بلحية وأنت لا .. أي شخص .. فقط له لحية .. وتجد من يقول لك : هل أنت في مثل علمه كي تعارضه وتتطاول عليه يا كلب ؟

 

 

الجهل شيء ولكن العناد في الجهل بهذه الطريقة شيء آخر تماما

لو كنت في مثل علمه ــ حتى وإن كنت كلبا ــ لكان من المستحيل أن أفتى الناس بالرضاعة من أثداء زميلات العمل .. ولم أكن لأفتى بطمس وتحطيم وبيع وتجارة حضارة مصر وتراثها .. ولم أكن لأنادي بختان الإناث باعتباره فرض واجب على كل مسلم أن يختن ابنته .. ولم أكن لأحرم الفنون جميعا شكلا وموضوعا .. ولم أكن لأنادي بمنع تعليم البنات بالجامعة .

وإن كنتم أنتم على مقدار ما من التعقل لما كنتم مهللين مستحسنين طائعين لأي شخص انقطعت عنه المياه فلم يحلق لحيته منذ شهور .. آمين .. آمين يا شيخ المرسلين ولتصب لعنة السماء على كل من يعارضك .

هذا الخبال الذي أصاب الجميع لا علاج له .. تحاول ان تكسر أصنامهم التي عبدوها ولو بمجرد كاريكاتير تناقش فيه هذه الأزمة فتنصب عليك اللعنات من كل مكان وتنهال عليك التعليقات والتهديدات الغبية متناهية الغباء تقطر حقدا وغلا وجهلا وتخلفا .

رجال الدين بشر محدود الإدراك كغيره من البشر .. وُجب على غيرهم تقييمهم وتقويمهم ونقدهم .. حينما يتعلق الأمر بالإقتصاد يجب مناقشة الفتوى مع خبير اقتصادي أولا .. وحينما يتعلق الأمر بالطب وجب ماقشة الأمر مع طبيب .. حينما يتعلق الأمر بالفن فلا يجوز لك ان تفتي بأي كلام لا تفهمه بل إرجع إلى فنان أولا لتفهم عن ماذا تتحدث .. اما إدعاء العلم الكامل والحق الكامل في التدخل بكل أمور الناس من خلال الدين فهو مرفوض تماما .. التدخل الذي وصل إلى أن يأتي الشيخ ليعلمني كيف أنام مع زوجتي وكيف أغسل أسناني وكيف أقضى حاجتي وفقا لمزاجه هو الشخصي وليس من مجرد رؤية دينية ، وعليّ السمع والطاعة .. شكرا يا شيخ فلدي كل الكتب الدينية والعلمية التي تعلمني هذه الأشياء ولا حاجة لي بعلم فضيلتك .

من حقي أن أسمع الجميع .. وأناقش وأسأل وأقتنع وأفهم وأحلل وأدرك .. من حقي أن أسمع عمرو خالد ومصطفى حسني وأقرأ لمصطفى محمود وللشيخ الغزالي والإمام محمد عبده .. من حقي الاعتراض على التعصب والجهل .. من حقي معارضة مشايخ يتهمونني بالإثم والضلال لأنني فنان تشكيلي ويحرّضون الناس علي وعلى أهل الفن .. الأمور الدينية ترجع إلى اجتهاد الانسان نفسه وليس الانصياع .. ترجع إلى البحث والتنقيب .. التنقيب عن الفكرة وليس عن الآثار بالمناسبة .. أن تستمع إلى كل الآراء المتاحة وتحاول من خلالها أن تصل إلى قناعة شخصية تجاه الأمور التي تحيّرك .. لا أن تترك أذنك وعقلك لأي شخص بلحية ليملي عليك ما يجب أن تفعله وما يجب أن تتركه .

هذا رأيي ولن أتراجع عنه .. فاقتلوني أو اصمتوا

حكم الغناء والعياذو بالله

20 comments:

Anonymous said...

رسالة إلى كل مهرب أثار شريف:
أبوس ايديكم الحقوا هربوا اللي تقدروا عليه قبل أن "يطمسها" هذا الشنقيط!

حسن يحيى said...

كبّر دماغك يا دكتور مش هتوصل لحاجة ! .. محمد حسان أنا صليت وراه التراويح مرة قبل كده في رمضان اللي قبل اللي فات .. الراجل و هو داخل الجامع الناس كانت بتجري وراه و تتمسح فيه ولا كأنه نبي داخل الجامع .. المشكله مش في الشيخ بقدر ما هي مشكلة في الناس نفسهم .. الراجل بيستغل جهل الكثير من الناس لصالحه و لصالح انه يعمل شعبية أكتر .. و هو من مصلحته انه الناس تفهم حاجات كتير في الدين غلط .. محمد حسان و أبو إسحق الحويني و حسين يعقوب و غيرهم كتير معروفين بالوهابية .. و الوهابيين معروف عنهم تركيزهم على القضايا الفرعية للدين و تركيزهم على جعل الدين مظاهر و ليس أفعال .. فين المشايخ دي من حث الناس على التصدي للظلم و الفساد و الإستبداد مثلاً ؟ .. عمرنا ما شفنا واحد منهم بيعارض حاكم أو بيقول انه بيعمل حاجة غلط على سبيل المثال .. أغلبهم كلامهم هتلاقيه متلخص في فتاوي الحمامات زي ما بحب أقول عليها .. فتاوي عن الطهارة و الجماع و آداب التبول و الأغاني و المعازف و الرسم و النحت و تقصير الثوب .. لكن الدين كجوهر و كإسلوب حياة مش هتلاقي كده .. أنا كنت مش بحب أتكلم عن شيخ بطريقة وحشة بس خلاص مبقاش ينفع للأسف.

تحياتي.

farmaseutti said...

أنا معاك ضدهم و ضد الظلام اللي جايبينه تحياتي و أرجوا أن ينصرك الله و خلي بالك لازم يكون لينا صوت

Ameerov said...

مساء الخير

مقال جميل ومعبر

ولا تقلق يا عزيزى
حتى لو دخلت النار سيكون هناك الكثير من متابعينك إن لم يكن جميعهم
وأنا أولهم طبعاً
:)

تحياتى البيضاء
و دمت مبدعاً

GURU said...

بص يا دكترة
انت مسألتش نفسك دول دخلوا مصر ليه وازاي؟؟؟؟؟
ببساطة الناس كانت جعانة ديييييييييييين
محدش كان بيتكلم في الدين ايام والدي ووالدك اكتر ما كان بيتكلم في السياسة ودي مش بايديهم
وضع مصر زمان كان بيحتم كده
لكن دلوقتي وضع مصر بيحتم ايه؟؟؟؟
هي دي المشكلة
وضع مصر من كتر ما بيحتم مش ملاحق حتحل ايه
الموضوع اكبر مني ومنك
انا اعتقد انهم ظاهرة وحتعدي
زيهم زي كتييييييييير غيرهم

مسلم said...

الحمد لله علي نعمة الإسلام

Ahmed Saker/ أحمد صقر said...

سيبك من كلّ ده ... عاوزين رسمّة كاركاتورية كدة وحياتك للبطيخة اللي اسمه محمد حسان ده وأشباهه ...

Anonymous said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
العلمانية تظهر وجهها القبيح
اتق الله يا أخى وتب إلى الله وأترك المعاصى لا أعلم كيف استطعت ان تصنع مثل هذا الفيديو لشيخنا الجليل محمد حسان ألا تخجل من نفسك وأنت تتهكم عليه وتقول المواطن محمد حسان سيذكرك الناس بأنك ذلك الرسام العلمانى الذى يدعى الاسلام وهو يحارب الاسلام ورموز الدعوة الاسلامية وسيبقى الشيخ الجليل محمد حسان وعلمه ينتفع به الأجيال وحسبنا الله ونعم الوكيل فى أمثالك من الجهلاء بدينهم والراكدين وراء شهرة زائفة تجنيها من الهجوم على من هم أفضل منك دينا وعلما

أشرف حمدي said...

علماني علماني علماني علماني .. ياللا يا علماني يا ابن العلماني ... يخرب بيييييت كده .. فاكرنها شتيمة باين ..
يخرب بيت الجهل والتخلف العقلي
طب يعني ايه علمانية ؟
اتحداك لو عرفت يعني ايه علمانية

Anonymous said...

لاسف الناس مش عايزة تسمع كلام ربنا وتفكر
«صمٌ بكمٌ عميٌ فهم لا يعقلون»
الكاريكاتير مش هيحل المشكلة

المشكلة حلها في التفكير ازاي بقى نخلي المجتمع يفكر ?
ازاي نناقشه بمستواه الفكري القليل بحيث إن يتفاعل ويبدأ يفكر ?
ازاي نخليه يبدأ بكتاب ربنا وبعد كدة أي حاجة تانية ؟

مصري said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
دكتور أشرف، مش ملاحظ أنك عصبي و أسلوبك حاد جداً ؟
ايه المشكلة لو كنت صغت اعتراضك بصورة أفضل من كده ؟
شوف حأقول لك حاجة، لو انت كتبت كده عشان فيه ناس بتهاجمك، فده معناه أنك على طول حتكتب كده، لأنك دايماً حتلاقي إلي بيهاجمك، و لو انت فعلاً شايف إنك على حق و مستعد تدافع عنه بالحجة و المنطق، فالأسلوب الجميل من الطرفين حيقرب المسافات كتير جداً، على الأقل كل طرف حيبقى فاهم التاني
فياريت بلاش العصبية دي.

Anonymous said...

هذا المواطن
حاصل على شهادة علمية وحيدة فقد التحق بـ كلية الإعلام جامعة القاهرة

فهو ليس متخصص اكاديميا في العلم الشرعي فمن أين له بالإفتاء

Che said...

لما اتكلمت على نفس النقطه دخل عندى اتنين
واحد فيهم دارس للقانون و بيقولك انه قانونا مش غلط الكلام اللى عم المواطن محمد حسان قاله ، لأنك لما بتشترى الارض بتشتريها بما تحتها
و اقوله فيه قانون منظم للعمليه دى ، يقولى انا مش بتكلم من الناحيه القانونيه و كلام فيه تناقض
و التانى كان اخ فاضل من اتباع عم الشيخ و قالى تأدب فى مخاطبه العلماء يا جاهل
الظاهر انه ده كان اخر عهده بالتأدب و بالتربيه تقريبا
و لما قلتله اتكلم على الفيديو ، قالى يمكن الشيخ مقالش ، او يمكن قال و اتفهم غلط
و لما وريته الفيديو التانى بتاع نص الفتوى مش اتكلم اصلا ولا رد عليا
الحاجه اللى وجعتنى فى الفتوى دى انها فكرتنى بالست اللى دخلت متحف محمود مختار تقريبا من 4 سنين و كسرت تمثال و لما مسكوها و سألوها قالت ان عم الشيخ اللى بتسمعه قال ان تحطيم الاصنام فرض على كل مسلم
ربنا يرحمنا من السواد اللى جاى

Anonymous said...

الى المواطن /أشرف
اذا بليتم فاستتروا

Anonymous said...

بجد حاجة مستفزة جدا ، ليه في ناس فايقة و رايقة تنتقد في المشايخ

Anonymous said...

مش عارف كان ايه هايبقي رايك فى الراجل ده لو كان يبيح الغناء و النحت و التصوير و الرقص و الربا و التبرج
هل كنت هاتنتقده برضه بهذه الطريقة؟
هل كنت هاتتصيد أخطاءه و تذكره بالسوء؟
يعني لازم الشيخ يفتي بما يرضي هواك عشان يعجبك و يبقي معتدل
يعني هو الشيخ الوسطي المعتدل فى نظرك هو اللي كل فتاواه تتفق مع أهوائك الشخصية؟

سبحان الله! تري القذي فى عينه و خشبة مدبوبة فى عينك

كل بن آدم خطاء و تأكد ان محمد حسان مش أول عالم يغلط أو يكذب
و قد يكون نسي كلامه و الأصل عند المسلم هو حسن الظن

أي واحد ملتحي أو واحدة منقبة تعمل غلطة الناس تحتقرهم و كأن الملتزمين مفروض عليهم يكونوا ملائكة أو أنبياء معصومين من الخطأ والناس كلها من حقها تغلط و تتسامح و أي ملتزم لا

هو حر فى فتواه و سيسأل يوم القيامة عن كل عمله

و كل شخص حر فى اتباع اي فتوي يطمأن و يرتاح لها قلبه

أنا أحب محمد حسان ليس لشخصه و لكن لمجمل ما أري من عمله
أحبه فى الله و أرجوا من الله ان احشر معه لاني احسبه من أهل الجنة و لا أذكي علي الله أحدًا

علي فكرة أنا شغال فى قسم الثري دي فى "شركة عرين" نفس الشركة اللي انت كنت شغال فيها زمان

و الشيخ محمد حسان له فتوي أخري تبيح الرسم بشروط

و إن كان افتي بحرمة الرسم فهو حر و أنا احترم رأيه و فتواه
و فى النهاية سآخد بالرأي الذي يطمأن له قلبي من محمد حسان أو غيره
لا الرأي الذي تهواه نفسي و تحبه

و كل مسلم ملزم بالسمع و الطاعة لله و للرسول مش لمحمد حسان

محمد حسان عالم ناقل مفسر و مبسط ليس إلا و كل فتاويه تستند إلا أحاديث موجودة فى كتب و موثقة من أهل العلم بأنها جائت علي لسان الرسول


ما ورد فى مقالتك انت تعرف ان فيه مبالغة و مغالاه و أغلبه مردود و أنا لا أحب ان اجادلك فيه
اتق الله يا استاذ شريف وراجع كلامك قبل ماتكتبه لانك ستسأل عنه يوم القيامة

اتق الله و لا تتبع أهوائك ولا تكن ظالما لنفسك

ربنا يهدينا جميعا و يرزقنا الإخلاص فى القول و العمل

Alaa said...

مش عارف كان ايه هايبقي رايك فى الراجل ده لو كان يبيح الغناء و النحت و التصوير و الرقص و الربا و التبرج
هل كنت هاتنتقده برضه بهذه الطريقة؟
هل كنت هاتتصيد أخطاءه و تذكره بالسوء؟
يعني لازم الشيخ يفتي بما يرضي هواك عشان يعجبك و يبقي معتدل
يعني هو الشيخ الوسطي المعتدل فى نظرك هو اللي كل فتاواه تتفق مع أهوائك الشخصية؟

سبحان الله! تري القذي فى عينه و خشبة مدبوبة فى عينك

كل بن آدم خطاء و تأكد ان محمد حسان مش أول عالم يغلط أو يكذب
و قد يكون نسي كلامه و الأصل عند المسلم هو حسن الظن

أي واحد ملتحي أو واحدة منقبة تعمل غلطة الناس تحتقرهم و كأن الملتزمين مفروض عليهم يكونوا ملائكة أو أنبياء معصومين من الخطأ والناس كلها من حقها تغلط و تتسامح و أي ملتزم لا

هو حر فى فتواه و سيسأل يوم القيامة عن كل عمله

و كل شخص حر فى اتباع اي فتوي يطمأن و يرتاح لها قلبه

أنا أحب محمد حسان ليس لشخصه و لكن لمجمل ما أري من عمله
أحبه فى الله و أرجوا من الله ان احشر معه لاني احسبه من أهل الجنة و لا أذكي علي الله أحدًا

Anonymous said...

علي فكرة أنا شغال فى قسم الثري دي فى "شركة عرين" نفس الشركة اللي انت كنت شغال فيها زمان

و الشيخ محمد حسان له فتوي أخري تبيح الرسم بشروط

و إن كان افتي بحرمة الرسم فهو حر و أنا احترم رأيه و فتواه
و فى النهاية سآخد بالرأي الذي يطمأن له قلبي من محمد حسان أو غيره
لا الرأي الذي تهواه نفسي و تحبه

و كل مسلم ملزم بالسمع و الطاعة لله و للرسول مش لمحمد حسان

محمد حسان عالم ناقل مفسر و مبسط ليس إلا و كل فتاويه تستند إلا أحاديث موجودة فى كتب و موثقة من أهل العلم بأنها جائت علي لسان الرسول


ما ورد فى مقالتك انت تعرف ان فيه مبالغة و مغالاه و أغلبه مردود و أنا لا أحب ان اجادلك فيه
اتق الله يا استاذ شريف وراجع كلامك قبل ماتكتبه لانك ستسأل عنه يوم القيامة

اتق الله و لا تتبع أهوائك ولا تكن ظالما لنفسك

ربنا يهدينا جميعا و يرزقنا الإخلاص فى القول و العمل

مصري لكن عصري said...

السلام عليكم
والله انا مانا عارف اقول ايه الكلام جميل
بس اقول ايه
هم يبكي وهم يضحك
عاوز اقول كلمة للاخ بتاع العلمانية
العلمانية معناها مزدوج وهي فصل الدين عن الدولة
فانت اذا تمسكت بالدين وتركت الدولة فهذه علمانية
واذا تمسكت بالدولة وفصلت الدين فهذه علمانية
ولكن نحمد الله على نعمة الاسلام وهو الذي شمل كل شيء وجاء رحمة للناس
وانا اقول انا لو بكرة بقيت شيخ وقريت كتب وصليت وصومت معنى كدة ان محدش يجادلني او ينتقدني
الرسول لم يكن اهكذا
ارجع لدينك بجد واعرف ان الرسول كان نازل رحمة
ماكانش نازل يكفر الناس
كان نازل يدعوهم للاسلام
لكن حضراتكم كفرتو شوية المسلمين الي فاضلين
وكمان الناس ماعملتش حاجة دي جايبة الكلام الشيخ الفاضل المبجل العزيز علينا جميعا ولا شتمت ولا اهانت شخصه
ربنا معاناومعاكم
الله يرحمك يا امامنا(محمد الغزالي) عاوزين ناس زيك دلوقت

Mezo said...

أشرف حمدي said...
علماني علماني علماني علماني .. ياللا يا علماني يا ابن العلماني ... يخرب بيييييت كده .. فاكرنها شتيمة باين ..
يخرب بيت الجهل والتخلف العقلي
طب يعني ايه علمانية ؟
اتحداك لو عرفت يعني ايه علماني

يا اخي اسال الله لك حسن الخلق هذا ما يكون رد على الناس ولا يكون اسلوب للتحدث عن عالم مثل الشيسخ محمد حسان
يا اخي اتق الله انت كرسام لا ينقدك الا رسام مثلك والا فيكون النقض غير بناء وويكون نوع من انواع الجهل فكيف تسمح لنفسك بنقد عالم دين ارجوا منك مراجعة الامر والتراجع عما كتبت

Counter