Total Pageviews

Sunday, February 10, 2008

عن الانتفاخ أتحدث

أحيانا تضطرك الظروف الجبرية لأن تتناول غداءك \ إفطارك ــ وفي ذات الوقت هو عشاءك أيضا ــ خارج المنزل ، وهي الوجبة التي تجعلك تتحدى السعة التخزينية لمعدتك نظرا لعدم توافر فرصة أخرى للحصول على طعام آخر لهذا اليوم ، أو ربما هربا من تحمل مسئولية إشباع نفسك لما يصاحب هذا من وقت وجهد ضائعين فضلا عن ارتداء ملابسك الشتوية بحثا عن مطعم مناسب .
وهكذا وجدت نفسي "إديّا في جيوبي وقلبي طرب ، سارح في غربة بس مش مغترب " بشارع الهرم حتى وصلت لبيتزا هت ، بدا لي أن هذه المطاعم قد أصبحت شعبية أكثر من اللازم ، كما أنها لم تعد تراعي النظافة التي هي أقل شيء منتظر مقابل كل ما تدفعه من أجل لا شيء في الواقع .
وبعد أن أعلنت معدتي أنه
Low disk space
كان لا تزال هناك بعض البقايا بطبق السلطة فتحاملت وأنهيتها مع شعور عارم بالظفر .
أربع وثلاثون جنيه ولم أترك بقشيشا بسبب غباء النادل الذي أعطاني ضمن الباقي ورقة بعشرة جنيهات مهترئة كالعادة فطلبت تغييرها ورحلت .
ولكن سرعان ما تحول الشعور بالامتلاء إلى الشعور بالانتفاخ ، ثم تلك النيران الحارقة التي تمتد من معدتك وحتى حلقك فيما يعرف بالحموضة .
يقولون أن الشعب المصري هو أكثر من يصاب بها على مستوى العالم حتى باتت واحدة من نشاطاته اليومية .
لعنت غبائي ، وشعرت بالندم أنني لم أتناول شطائر الفول من مطعم جحا بآخر فيصل وأوفر أكثر من ثلاثين جنيه وكنت سأحصل أيضا على نفس النتيجة.
شعور مقيت وكأنك في غرفة تعذيب بأمن الدولة يمارسون عليك هوايتهم ، النفخ .
نحن شعب منفوخ .
سواء بإرادته أو بغير ذلك .

7 comments:

Khalil said...

تعيش و تاخد غيرها يا دكتور ... بعد كدة أنصحك بفوار فروت
بيعمل شغل جامد جداً و النتيجة خلال ربع ساعة
أصل محسوبك خبرة فى مواضيع الإنتفاخ دى

أشرف حمدي said...

صديق عمري والمبرمج المبدع محمد خليل
مرحبا بك في نادي المنتفخين :)
شكرا علي النصيحة

MonTexo said...

و الله عندك حق , انا ايه اللي يخليني اكع دم قلبي في البيتزا و الاكلات الهاي لايف دي و انا في ايدي ادفع قليل و اكل فول و في نفس الوقت هاخد نفس النتيجه اللي هي Low disk space في معدتي
و كمان الحموضه :)

و علي راي المثل ليه تدفع قليل لما ممكن تدفع قليل برضه

و يلا سلام

(( قيثارة الأحلام )) said...

جميل انك بتتكلم فى مواضيع خفيفه كده وربنا معاك واتمنى انك تزور مدونتى

الفارس الملثم said...

يا راجل هو في احسن من الفول

هو بس اللي ملهوش حظ , انت عارف بس لو الفول ده خد عقد عمل بره كان زمان كل مدينة في العالم فيها مطعم فول
تحت لافتة فول هت

أحمد صقر said...

ههه ... دى طبيعة فى جينات الشعب المصرى &&... بيحب يعمل دونلود لغاية لإما هوه اللى يتنفخ لأما النت هو اللى يطهق و يتقطع ... الصورة متشابهة فى الواقع ^^

بطوط حبوب said...

انا زرت مدونتك كنت مش فاهم مين بيضرب مين فى البلوج سبوت وانا اهو قايم افهم

ومتقلقش خالص هتكلم عن (روشه) وفايز حسان
وكافتيرا سندس وكل الشله كأنك قاعد وسطينا بس شويه لحد ما اشوف الليله هنا ماشيه ازاى

مدونتك تحفه بجد
والسلام ختام يا فنان يا دكتور

Counter