Total Pageviews

Tuesday, May 12, 2009

حجب المواقع الإباحية


سبق وأن تحدثت عن هذا الموضوع من قبل في تدوينة قديمة
الآن أشعر بأنني موشك على التقيؤ من فرط ما أصابني من مرارة ، ولكن أعتقد انه ومن واجبي كشاب مصري مدون أن أطرح الأمر من وجهة نظري تاركا الموضوع برمته بعد ذلك ، فلقد سئمت الكلام بالفعل .
القضاء الإداري يلزم وزارة الاتصالات بحجب المواقع الإباحية عن مصر
كيف أعلق بشكل موضوعي بالله عليكم ؟ هذا قرار كاريكاتوري هزلي فكيف أتحدث عنه بموضوعية ؟
سأجرب ، وأتمنى ألا يرتفع ضغطي مرة أخرى

أولا
أتسائل عن الفئة المستهدفة ، لصالح من هذا القرار ؟ للأطفال ؟ للشباب ؟ للشعب بأكمله ؟ في الواقع أنا لا أفهم ، المواقع الإباحية مثلها مثل أي شيء في الدنيا ، مثل الخمر ، مثل شقق الدعارة ، مثل شم الكلّة ، مثل اللعب في أنفك وتلويث وسادتك بالمخاط الخارج منها ، مثل أي شيء مرفوض دينيا أو أخلاقيا أو مجتمعيا ، هذه الأشياء لا يمكن بأي حال من الاحوال منعها ، ولكنها تقبل التوجيه من خلال حملات التوعية ومن خلال الدعوة الدينية العصرية كما يفعل عمرو خالد ، مثلا بالحديث عن المواقع الجنسية كنت أتمنى أن أجد حملة بعنوان : لا للإباحية ونعم للحب ، طبعا ده كلام أفلاطوني مايكلش معانا بقرش حلاوة ولكن ما المانع ؟ أو أن أجد حملة دينية تقول : الله يراك ، لا للإباحية ، أو حملة على أساس علمي وطبي تقول : المواقع الاباحية تتسبب في تشويه فكرتك عن الجنس ، كل هذا مشروع ورائع وجميل وفي الغالب سيلقى رواجا كبيرا شريطة ألا يكون لصالح أهداف أخرى مثل تهئة المجتمع لحكم الجمعات الاسلامية ، عموما هذا ليس موضوعنا . ببساطة شديدة هذا القرار يعتبر سبة للشعب بأكمله ، الحكومة تقول للشعب : أنتم أطفال ولا تعرفون مصلحتكم ولم تنضجوا بعد ولا يمكن أن نأتمنكم على اطفالكم ولا على انفسكم نفسها ! وبالتالي حجبنا المواقع الإباحية تماما . انا شخص راشد عاقل أبلغ من العمر ستة وعشرين سنة لحظة هذه التدوينة ولي مطلق الحرية ــ وضع تحت كلمة الحرية هذه ألف ألف خط ــ في دخول أي موقع على شبكة الإنترنت وفي اختيار مأكلي وملبسي ومشربي وأعرف تماما كيف أحمي أولادي من أي شيء يضرهم .
ثانيا
لم نعرف لصالح من هذا القرار ، وأيضا لم نعرف لماذا كان القرار ؟
القرار ببساطة شديدة يشجع على رواج الإباحية وبشكل غير مسبوق بالمرة ، حاول أن تمنع الخمور من مصر وستجد من لا يشرب يبحث عنها لمجرد المعرفة ! ، الممنوع مرغوب وهي قاعدة أزلية لا تقبل جدال ، وأكرر سؤالي الذي طرحته من قبل ، هل ترون الناس واقفة أمام محلات الخمور بالطوابير ؟ الطوابير أصبحت حصرية لرغيف العيش والمواصلات فقط ، لماذا ؟ لأن الخمر مباحة وانت حر نفسك ، دينك يحرم الخمر فلا تشرب طبعا ، المحال موجودة وقرآنك موجود ، إذا أردت أن تتبع أي منهما فأنت حر والحساب يوم الحساب طالما أنك لا تضر إلا نفسك ، وأقول بأن حجب المواقع الإباحية سيفجر قنبلة جنسية موقوتة وحالة من الهيستيريا لم تشهد لها إلا بلاد تعرفونها جميعا ، كل من لديه أفلام جنسية سيصبح في خلال ليلة واحدة ملكا متوجا على عرش سوق الجنس الذي سيفتح أبوابه على مصراعيها لكل شاب وفتاة ورجل وأمرأة وطفل أيضا .
ثالثا
هل الحجب سيحجب فعلا ؟
استكمالا لثانيا أقول بأن الحجب لن يحجب أي شيء بل على العكس ، سيكشف كل شيء ، وإليكم السيناريوهات المتوقعة
سيناريو الاكتفاء الذاتي
لن نحتاج هنا إلى مواقع أجنبية ولدينا شباب حلو وعسل وزي الورد ، سيتم تصوير عشرات الآلاف من الصور الإباحية من داخل مصر نفسها وتبادلها من خلال الموبايل وعناوين البريد الإلكتروني وهذا السيناريو يحدث بالفعل ولكن على نطاق ضيق.
سيناريو العبقرية التقنية الفذة
الشاب المصري العبقري ، سيكسر الحجب ، وسينشيء مواقع ومنتديات إباحية لا حصر لها يعصب حجبها ، وسيستخدم كل ما يملك من مهارة في ارسال واستقبال الصور والأفلام بألف ألف طريقة لا تمر على كيبورد السيد الحاجب الرقيب المسكين ، أمل هما اخترعوا البروكسي ليه ؟ .
سيناريو الصاحي بدلا من المجمد
الصاحي صاحي ، ولا يمكن مقارنته بأي شيء آخر ، أوعى بقى للصاحي ، اللي بيلعب ، لا حاجة للمواقع الإباحية طالما هناك دعارة ، بل سيمتد الأمر من الدعارة إلى نطاق الأصدقاء والأصحاب والحبايب والجيران والنادي والكافيه وكله بالإكتفاء الذاتي ، والصاحي يكسب ، قال صور وأفلام قال بلا خيبة .
سيناريو الكبت الوهمي
المواقع الإباحية ليست وسيلة للتنفيث ، ولكن منعها سيولد شعورا بالكبت ، حد فاهم حاجة ؟؟؟ أقصد بأن منع المواقع سيولد شعورا لدى الشاب أنه مكبوت أكثر مما هو عليه من كبت أساسا ، عاجز عن ممارسة حقه الطبيعي في الزواج وعاجز أيضا عن مشاهدته حتى وإن كان لا يشاهده أساسا ، أنا أتحدث عن تأثير القرار نفسيا ، ولا انادي بالطبع بأن تكون المواقع الإباحية للتنفيث ولا أعنى أن الشباب يزور هذه المواقع للتنفيث ، ولكن وجودها حتى وبدون الدخول عليها أفضل من حجبها .
سيناريو الهوس الجنسي
إذا كان الجنس تابو فإن غلق المواقع الجنسية سيجعله ألف ألف تابو ، سنصبح مثل الشعوب التي أصابها الهوس الجنسي فأصبحم لواطا وسحاق ولا حديث لهم إلا عن الجنس ، ستزازد أهمية الجنس كمتعة في غير إطارها المشروع ، ستتضخم المكتبات الجنسية على الهاردات والفلاشات والاسطوانات يوما بعد يوم لانها أصبحت عملة نادرة ، ولها ثمن .
سيناريو آخر مهم
بالطبع سيتم غلق مئات المواقع المدونات الجادة بحجة أنها تحوي صورا إباحية ، في الواقع هي مواقع معارضة ببساطة شديدة ، يسهل تلفيق هذه التهمة لحجب أي شيء حتى وإن كان موقع شبكة السي ان ان الاخبارية نفسها . لقد أعطيت الحكومة الحق في السيطرة على الشبكة وبالتالي توقع منها أي شيء .
ساتوقف عن الكتابة هنا لأنني بالفعل أشعر بالـ ....
لا أجد مزاجا رائقا لإختيار تعبير مناسب ، مافيش فايدة .

28 comments:

لورنس العرب said...

الحل سهل بسيط
وهو وضع الناس ووضعنا جميعا على طريق الاستقامه
عندها لن تجد من يقوم بفتح المواقع الاباحيه او السرقه او مد يده لأخذ الرشوه
علينا معرفة الحلال والحرام
لكن صدقني الدعوه ليست شيئا منكرا -وأعلم بالطبع انك لم تقصد ذلك-
بل هي وسيله لإنقاذ ما يمكن انقاذه والسلام
فحيث ان الطريق الى الاستقامه صعب وطويل، فيمكن ان نبدأ بشيء مثل هذا
صحيح ان الحجب ليس كل شيء، ولكنه من وجهة نظر من قاموا بالدعوه إليه ما هو إلا طريقه لتحجيم المفاسد المنتشره في المجتمع
وقالوا انه ربما يفعلوا شيئا محترما يكون في الصالح العام
بصوره عامه الحجب فقط لن يفيد
ولكن الحجب مصحوبا بشيء من الارشاد والوعي الديني يكون افضل بكثير
الموضوع يحتاج لمجهود ضخم ارى اننا حاليا لسنا اهلا لتحقيقه مع الاسف


لك تحياتي

ايوشة said...

مفكرتش فى الموضوع بالشكل ده قبل كده مع انى مع قرار الحجب بس فعلا مش هيعمل اى حاجة لان المفروض يكون الرقيب من جوه الانسان مش رقيب عليه من برة وزى ما حضرتك قولت كل المشاكل دى واردة

انها تحصل فعلا

Dr Nouh said...

بسم الله

بداية وده أول تعليق ليه في مدونتك المتميزة أتمنى أن يتسع صدرك لقبول رأيي المتواضع طالما حضرتك احتكمت الى الموضوعية

:)



بإذن الله سأجمل رأيي في 3 نقاط

_1_

فكرة أن هذا القرار سلبي وأن مينفعش حد يكون وصي على الشعب والاقناع العقلي ومنهج الدعوة والبلاغ كفيلان ببناء مجتمع محترم متزن ده كلام جميل ومنطقي وأوافقك عليه وأؤمن به

لكن بشرط وجود مناخ صحي سليم تنشأ فيه الافكار وتتبادل

ده مش موجود في مصرنا الحبيبة ..احنا عندنا قانون الطوارئ

مفيش دعوة ، مفيش بلاغ، ممنوع التجمعات ، ممنوع حد ينصح الناس في المسجد بلا تصريح ، ممنوع الدعاة يلتقوا بالشباب تحت اي مسمى


اذن نحن في أوضاع استثنائية وحال مايل ومقلوب فالأخطاء تجر الأخطاء وبالتالي عندما توازن في ظل كل هذه المعطيات والاوضاع على الارض ستجد ان القرار بخصوصيته هذه ايجابي...!!

Dr Nouh said...

_2_

القرار مفيد ليه ؟؟

لأنه يستهدف شريحة عريضة جدا من المجتمع بعيدة جدا عن ذاك الهوس الجنسي ولكنها أصبحت حديثا في نطاق تأثير تلك الثقافة الجديدة

رجل الشارع الساذج بسيط التعليم الذي يتعامل مع الحاسوب والانترنت من باب الفضول وحب الاستطلاع


الاطفال الذين يملؤن المقاهي وهم أطفال يبحثون عن اللعب المتعة الاثارة لا شك ان مثل تلك اللقطات سيكون لها تأثير سلبي عليهم


البنات فارغات الهوى والاشغال قد يجرهن فضولهن الى تلك اللقطات بسذاجة وبغير قصد فتفسد فطرهن ويقتل حياءهن


هذا هو المجتمع المصري ...ناس بسيطة اشتروا كومبيوتر وجابوا وصلة وكانوا قبلها ناس عاديه مشغولة في حياتها واكل عيشها ومش عندهم ولا في ذهنهم ذلك الهوس الجنسي اللي هيتحول الى كبت لو منعت المواقع

Dr Nouh said...

_3_

الشريحة المحدودة اللي حضرتك شايف انها هتتحول الى ذئاب مسعورة وقراصنة لترويج الجنس دي شريحة موجودة في كل مجتمع بتبحث عن كل حرام ...


فاكر حضرتك من 10 سنوات لما كان النت في السيبر الساعة بـ 5 جنيه وأجهزة الكومبيوتر متواضعة جدا 2 جيجا مساحة القرص كان الناس عندها هوس جنسي ..؟؟ قطعا لا


معاك كان في شريحة محدودة بتجيب شرائط فيديو اباحية وبتتداولها بينها لكنهم كانوا قلة مش هم المجتمع


الناس بتوع الادارة لما بييجوا يصمموا نظام معين system design
مبيسيبوش المسؤلية على الافراد وبيحاولوا انهم يعالجوا كل حاجة في النظام ويسدوا كل منافذ الاخطاء والمشاكل في النظام ... بعدها اخطاء الافراد
اكيد هتكون محدودة

خلاصة الكلام أن لما نكون عايشين في أوضاع مقلوبة يبقى توقع ان حاجات كتير كان المفروض تكون معدولة وبتتقلب ...!!!

ربنا يرزقنا جميعا العفة


دمت بخير

مولتو said...

انا اتفق معك بشكل ما او بأخر فى نقطة ان الاغلاق ليس حلا لجذر المشكلة الان ، مكن للشباب حياتهم ومستقبلهم اقتصاديا بتوفير الوظائف المناسبة والشقق لينتشر فكرة ان المنفذ الطبيعى والوحيد للجنس فى الدنيا هو الزواج والا لاصبحت غابة لاتراعى فيها غيرة ولا حرمات ولا انساب ، على اية حال اذا تيسرت اسباب الزواج فمن السهل بعدئذ اغلاق جميع المواقع الاباحية ليس الاغلاق لمنع الحرية ولكن حماية للمجتمع من فساد الغرب بعد ان مكنت انت لاتاحة المشروع منه بيسر

Appy said...

مش عارف يا اشرف انا مختلف معاك شويه شمال كده
اقولك احنا عموما مش انا وانت بعض الشباب والبنات وكتيرررررررر جدا
بيستخدموا كل حاجه زفت وغلط وعندك اليوتيوب اهو مثل مهبب من اللى بيحصل من عيال هايفه وهبله وفضايح ملهاش لزمه
نرجع لموضوعنا بقى
ان فعلا فيه ناس لازم يتعمل الحجب ده عليهم جدا لانهم بيستخدموا الحاجات دى فعلا
جارتى صرخت لما اكتشفت ان ابنها دخل عليها من النت فى البيت الاف الناس لسه خايفه تدخل النت البيت بسبب ده
صدقنى فيه ناس كده
بص يا اشرف عيبنا اننا متعلمناش نستخدم الحاجه صح
المواقع دى مش ثقافه جنسيه دى مواقع مش كويسه وعلى المستوى الشخصى للفرد بتجيب له امراض
الحاجات اللى قولت هتترتب عليها اقل بكتير من المنافع اللى هتبقى بسبب الحجب
انا معاه بجد وامبارح شوفت البرنامج وكنت مبسوطه من الفكره بجد
احنا الناس بقت قنبله موقوته يا اشرف فى كل حاجه

mido said...

البوست سود الدنيا فى عنيا !

Mido Mazinger said...

بوست جامد جدا يا دكتور

وانا بشاركك الرأى فى معظم النقط اللى ذكرتها

وخصوصا نقطة الكبت والهستريا الجنسية

Anonymous said...

الحجب فكرة ممتازة وصح 100%

AAAAA said...

انا معاك في كل كلمة قلتها بس في كمان الافمار الصناعية اما نشوف هيعملو فيها اية والاطباق في البلد دي لأكتر من البني ادمين وعايز بصراحة اسمع تعليقات الاخوة اللي بالدقون على الموضوع دة وعلى فكرة الوزارة طلعت بيان ان الحجب مستحيل ولو حجبوا مش هيقدروا يحجبو التورنت و الــ p2p
يعني هيحجبوا الصفح والصور بس مش الافلام.

......ولاء said...

التدوينه اللي فاتت أنا كنت قولت اني مع الحجب
واني مش عايزه ألحجات دي تبقى ف ايد أبني ف أي وقت
مع العلم طبعاً أني حربيه كويس على قد قدرتي

بـــــــــــــس

بس حضرتك قولت جمله " دخلت دماغي " قوي

قولت :- ياعني الحجب حيلعب على إثاره الفضول

صححححححححححححححححححححح

طب ما أنا ف مصر ما عنديش حجب

بالاش

طيب مأنا عندي 6 أقمار صناعيه ع الرسيفر ... مالينين بلاوي

ليه عمري ما فتحتهم

ولا اهتميت أصلاً

عارف أمتى أهتميت وفتحت القنوات دي .. أول ما أتجوزت .. والسبب ببسطه أن ف بيت والدي جايبلنا النايل سات بس

لنفس فكرة الحجب

ياعني أنا ما بصتش ع القنوات دي غير بدافع الفضول

وبعد كده بتعامل معاها كأنها غير موجوده بالمرة

الغريب أني أصحبت لا أكلف نفسي عناء حزفها ,,, لأني متأكده اني غير مهتمه بالمرة


وبكده تبقى حضرتك لخصت الحكايه

ما تثيروش فضولنا .. وسيبولنا الحريه


طولت عليك يا دكتور معلش

مواطن مصري said...

انا مع الرأي دة
الشاب المصري العبقري ، سيكسر الحجب ، وسينشيء مواقع ومنتديات إباحية لا حصر لها يعصب حجبها ، وسيستخدم كل ما يملك من مهارة في ارسال واستقبال الصور والأفلام بألف ألف طريقة لا تمر على كيبورد السيد الحاجب الرقيب المسكين ، أمل هما اخترعوا البروكسي ليه ؟ .


و رائي المدونات

هتبقى تهمة ل أي مدونة أنها تبث اباحية

و بعدين
مش الاولى انهم يحاربو الفساد
على انة فسق و حرام
يحاربو و يحاكمو الوزير الي وراء
صفقةالقمح الفاسد

صدق علاء الاسواني حين تكلم عن
التدين البديل

مواطن مصري said...

انا عرفت لية صعب يبقى فية كوميكس في مصر


تابوة سياسي تابوة ديني تابوة جنسي


دة كانو عاوزين يمنعو رواية يوسف زيدان الجديدة الاهوت العربي قبل ما تنزل

أشرف حمدي said...

مع احترامي لكل التعليقات

ولاء قالت شيئا غاية في الأهمية وعن تجربة عملية ووفرت على الكثير من الكلام
اهتموا بتعليقها أرجوكم

أختلف تماما مع فكرة الحجب
وقرات تعليقا رائعا على الخبر بمصراوي يسأل

ماذا لو كان الجو بارد جدا ؟
هل نرتدي ملابس ثقيلة ؟
ام نشعل الحرائق في البلد حتى تصبح دافئة ؟؟؟

هذا المثال رائع ويختصر على الكثير من الكلام والشرح
يذكرني بالنكتة التي تقول بان شخصا أشعل النار في الجاموسة كي يشرب اللبن دافيء

المنع من الداخل وليس من الخارج
المنع لا قيمة له لأنه سيزيد الأمر اشتعالا
المنع هدفه الوحيد هو السيطرة على الانترنت وغلق المواقع المعارضة
المنع هو المقابل المباشر للتخلف

وأكررررررر للمرة المليون :)

الحرية لا تعني الإباحية
الحرية هي أن تكون لديك الحرية في مقاطعة الإباحية

يا جدعان ، ركزوا في الجميلة الجاية دي

الحجب يكون للأمور العامة ، بمعنى ، لا يجوز تعليق صورة عارية في ميدان عام لأنه عااااام

الانترنت خاص ، انت تكتب بيدك وبحريك وبإرادتك الشخصية اسم الموقع ، الموقع الإباحي لا يظهر لك فجأة من تلقاء نفسه
وانت حرررررررر
تدخل وتعصي الله أو لا تدخل وتعصم نفسك

انا مش فاهم بجد أي تعليق يتوافق مع قرار الحجب ولكني لا أحجب اي تعليق بالمناسبة
لكم الحرية في التعليق وفي معارضتي طبعااااااااا

أم انكم مع الحجب ؟؟؟؟ هههههههههه

enjy said...

مفيش فايدة فعلا

وينكى said...

انا متنرفزه جدا بجد
لأنهم بكده عملوا الشعب كله عيال صغيره ما بتفهمش
طب ليه ما يعملوش مثلا مفتاح تحكم على كل جهاز كمبيوتر بحيث الاهل من خلاله يتحكموا في حجب المواقع عن الاطفال
كل واحد يربي ولاده كويس وبعد كده الدنيا ليك عيشها بمبادءك
بس فى نفس الوقت فيه شريحة من الشعب دى انا موافقة ان القرار ده لازم يتخذ ضدهم
زى السايبرات مثلا على اساس انها ملكية عامة
بص
احنا نحط ايدينا على خدنا ونستنى اللى هايحصل فى الدنيا
وربنا يستر
انا خلاص قررت انى لما اتجوز هارحم ابنى او بنتى من انهم يعيشوا الدنيا المنيله دى وما هاجيبهم اصلا
ولا انشالله ماعنى اتجوزت

بعبعه said...

طيب ما هو تي داتا عامله خدمة الحجب للي عنده اطفال

فوق ان مش بس الموقع الاباحيه الى مش لازم تعدي على الاطفال

ثم مين هايحدد ايه هو الموقع الاباحي

ماهو في فرق بين كلمة اباحي
وكلمة للكبار فقط

بس احنا ما بنفرقش بينهم طبعا احنا اقل علما وثقافه وفهم من كده بكتير


اول ما نسمع ولا نقرا الثلاث حروف دول ج ن س

ولا اي حاجه تشير اليهم من بعيد ولا من قريب

تبقى على طول قلة ادب

طيب يعنى انا مدونتي هاتتحجب ولا ايه
ههههههههههههههههههههههه

ايوه ما قبل كده نشرت بوست بعنوان ورده على جسدي على لسان واحده بعتته ليا

وفى ناس بعتت قالتلى انتى كانك نشرتي فيلم سكس
ههههههههههههههههههه

عموما لما يعملوا البروكسي هايدوا فرصه للعيال المراهقين يفتكسوا اكتر فى عالم الكمبيوتر ويعرفوا ازاي يفتحوه بسهوله جداااااااااااااا

أحمد علي said...

قبل كده وثيقة بث الفضائيات ودلوقتي حجب المواقع

يلعن ميتين أم الحكومة، علي أم الشعب المصري

حتي حرية التعبير كمان هتتاخد مننا، وانتم فرحانين يا ولاد العبيطة

جتكم القرف.. بهايم

المجهولة said...

انا بختلف معاك في الراي المرة دي
حجب المواقع الاباحية بداية ممتازة لتحسين اخلاق الناس الي باظط فعلا والي اتعودوا يدخلوا يتفرجوا عليها.
وزي ما المثل بيقول" المال السايب بيعلم السرقة"
اكيد كمان الاباحة السايبة بتعلم البلادة و انعدام الحياء

واكتر دليل على كدة تدوينة سابقة ليك بتحكي فيها عن ولد وبنت في اتوبيس مكيف......؟؟؟!!!!
ليه هم توقعوا ان من حقهم يعملوا حاجة زي كدة في مكان عام؟
عشان مبقاش عندهم حياء نتيجة الفرجة على الاباحية بقى ده العادي بتاعهم

الخطوة سليمة وفي محلها واتمنى حال البلد والاخلاق تتصلح للاحسن.

اللهم حسن خلقنا جميعا كما حسنت خلقنا

أحمــــــــدبــــــــــلال said...

يوتوبيا
يحاولون خلق المدينة الفاضلة على الارض
و مش أى أرض
دى أرض سبعة ألاف سنة من الفهلوة و اللعب بالبيضة والحجر
يعنى اللى هايمنعوه النهاردة
هنلاقى له حل تانى بكره
و الشباب المصرى مافيش أفضى منه
هايخترع مليون حلو و طريقة للهروب من الازمة

لما هايحجبوا المواقع على الانترنت
تفتكر هايقدروا يحجبوا الخيال
الخيال الوغد المريض اللذيذ
خيالك قادر على ان يجعلك نجم أفلام أباحية
و ليس مجرد مشاهد

أعطنى النار و أخبرنى انها تحرق
و لكن لا تتركنى أعيش فى الظلام

الله عز و جل نفسه تركنا فى الحياة للأختبار
أخبرنا الصحيح و الخاطئ
و لكنه تركنا لأختيارتنا الحرة
و ألا ماكنت هناك جنة و نار
صالحين و مارقين

فلما يريدون تمثيل دور آلهة الاوليمب القديمة

حتى لو منعوا المواقع الاباحية
فلم يمنعوا المجتمع الأباحى التفكير و النزعة
الجميع يبحث عن الجنس
بأى شكل و بأى لون
السينما تلعب على نفس الوتر
وتر الرغبة فى المشاهد الجنسية
أذن فليمنعوا السينما
و التليفزيون
و الاعلانات
و المجلات
و الصحف

فليمنعونا عن الكلام و السمع و المشاهدة
و لكن لن يستطيع منعك من التفكير

ياللتخلف و الرجعية و التفكير المحدود

Anonymous said...

بالعكس انا اؤيد الخطوه دي تماما ..ومش شايف ان الدوله بتعتبرنا كده اطفال ...المساله وببساطه الباب اللي يجيلك منه الريح سده واستريح

Anonymous said...

كنت معدي وشفت الموضوع دة وعلي فكرة في مشكلة كبيرة من موضوع الحجب دة غير اللي الأخ صاحب الموضوع تفضل بية وهلخصهم في كام سطر :

اولا الحجب دة هيسبب بطء الأنترنت لان طبعا عملية الفلترة دي مسؤل عنها سرفرات والسرفرات دي هي وظروفها وطبعا السرعة مستحيل تكون طبيعية والي في دول الخليج هيعرف معني البطء اللي انا اقصدة

ثانيا هيحجب مواقع غير اباحية زي الديركت دونلود لينك او دي دي ال والمواقع دي للي ميعرفهاش هي مواقع شاملة فيها كل حجاة من برامج وكتب والعاب بالمجان وسبب الغلق ان المواقع دي بيكون في صفحاتها ارتباطات دعائية لمواقع جنسية او مواقع للبالغين
يعني هيقفلنا الموقع كلة ومنستفدش بكل الحاجات المجانية دي عشان خاطر بنر ولا رابط دعائي ولا كلمة اعلانية جوة الصفحة
الحاجة التالتة مواقع الشيرنج زي رابيدشير وميجا ابلود كمان المواقع دي معظمها هيتحجب عشان ساعات بيكون فيها روابط دعائية لمواقع للبالغين او مواقع مواعدة ودي كلها اعلانات مش ظاهرة في المحتوي لكن طبعا لان الفلتر دة مش بني ادم مجرد جهاز غبي فطبيعي هيقفل المواقع بالشبهه

بصراحة الموضوع دة هيرجعنا ميت سنة ورا واحنا اساسا ورا من غير حاجة فهنلزق في الجدار اللي ورانا

Anonymous said...

هع هع هع
يحجبوا.. ما يحجبوا فى الف طريقة وباب خلفى لفك الحجب
ده غير الخيال العربى الخصب فى الانتاج المنزلى للافلام اياها
انا شخصيا اعرف مدونة على اللوجر مليانة افلام عربى ومصرى تصوير منزلى
حاجة اخر قذارة
الحجب لا هيحل ولا هيربط ده هيثير الشعب اكتر ماهو هايج

ahmedzakaria said...

طيب نستنتج من كدة عدة استنتاجات وهي الآتي
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
يجب عدم حجب المواقع الإباحية حتى
1-- لا يصير بعض الشباب ملوكًا متوجين :)
2- حتى لا تزيد اهمية الجنس كمتعة !!!!
3-حتى لا يصير الجنس سلعة لها ثمن !
4- بما ان المواقع مثل المخدرات والدعارة فيجب ان نعاملها جميعًا بالمثل .. اي بالإباحة !
5- منع المواقع الإباحية سيفتح ابواب سوق الجنس على مصراعية لكل رجل وشاب وامرأة وفتاه وطفل , بينما اباحتها ربما يساهم في ( رد ) الباب !
6- يجب عمل حملات توعية اما إذا كانت ستمهد لحكم الإسلاميين , فلا يجب :)
8- حجب المواقع الإباحية قد يقودنا لحجب السي إن إن :)
7- الحكومة بدون هذا القرار لم تكن لتحجب اي شيئ ,
9- حضرتك ضد انتشار الدعارة , ومن وسائل منعها توفير المواقع الإباحية :))

أشرف حمدي said...

أحمد ذكريا
أيوة ، ماعدا النقطة التاسعة
إضحك بقى براحتك ، المهم تبقى مبسوط

Anonymous said...

ما عدا النقطة التاسعة اي انك مش ضد الدعارة , ام انك ضدها ولكن لا ترى ان وجود المواقع الإباحية سيقلل منها ؟

أحمد زكريا
وعلى فكرة انا مش بدحك انا بستنتج معاني وعبارات ممكن يكون حد مش واخد باله من معناها بس مش اكتر :)

مصطفى said...

الأستاذ او الأستاذة ايوشة وكل الليلة اللي على المدونة وكمن للأستاذ اشرف حمدي
ايوه صح الرقيب المفروض يبقى من جوة
بس
هل مثلا اللي بيخش على المواقع دي بيبقى مش عارف ان كدة غلط ولا حرام؟؟؟
وزي ما كتبيت تعليق في المقال الاخير
(نعمتان مغبون فيهما كثر من الناس الصحة والفراغ)
او كما قال صلى الله عليه وسلم
فانا شايف ان اللي بيخلي الشباب يعمل كدة هو طاقة موجودة جواه (الصحة) ومش عارف يفرغها فين
والفراغ اللي بيخلي الإنسان يمل ويسأم
يعني الفكرة نحجب المواقع دي لأن ده الصح وده اللي في ايدنا
وبكدة الشباب طبيعي هيدور على وسيلة تانية لتفريغ طاقاته وشغل وقته
وهنا برده يجي دور المجتمع والأهل في توجيه طاقة الشباب في الاتجاه الصحيح (بأي شكل طالما صحيح)

والله بسيطة بس احنا بنعقدها

Counter