Total Pageviews

Thursday, March 06, 2008

التفوق النسبي


أحد أصدقائي الفنانين يبدو انني الوحيد الذي لم يتهمه بالغرور ، بالرغم من أسلوبه القاسي في إبداء أرائه النقدية والتي وصلت إلى حد وصفه لي بفني التكييف ! كنت اسمع منه هذا الوصف وأضحك كثيرا ، ولا أكف عن احترامه والاستماع اليه لسبب وحيد ، وهو انني بالفعل أشهد له بالعبقرية .
ربما كان السبب في وصفه لي بالفشل أته يتبع مدرسة أكاديمية شديدة الصرامة في الالتزام بقوانين الرسم الكرتوني الغربي ، وهي القوانين التي لو طبقناها حرفيا لاكتشفنا انه لا يوجد رسام كاريكاتير واحد في تاريخ مصر !
تعلمت ألا أغضب منه لأنني اعرف الخلفية العلمية لهذه الآراء التي تبدو للوهلة الولى نوعا من الإهانة ، حتى انني حينما احاول أن أفكر وفقا لمنطقه أكتشف دائما أنه صادقا بالفعل فيما يقوله ، وأن وصفه لي بفني التكييف ليس نوعا من التعالى أو رغبة منه في تحطيمي ، او غرور ، او غيرة ، أو حقد .
هذا الغضب أدخره لآخرين ممن أفوقهم موهبة وخبرة وأجد انهم يمارسون علي نوعا من الاسقاط لفشلهم على طريقة تشويه كل ما هو أفضل ليصبحوا هم الأفضل نسبيا ، وهي الكارثة التي نعاني منها جميعا الآن ، والسر الذي يجعل زميلك في العمل يحيك لك المكائد والزنابيق الساذجة حتى يشغلك عن أداء وظيفتك ليصبح هو دون جهد حقيقي أفضل ، ودون ان يطور هو من نفسه ربما لأنه بالفعل عاجزا عن تطوير نفسه . ولكنني أيضا تعلمت كيف للسمكة الخنجرية أن تثير نشاط باقي الأسماك في البحيرة ، فلولاها لتملكهم الكسل والخمول ، لهذا فإن هذه النوعية من البشر تثير حماسي أكثر وتجعلني أفيق من حالة الركود والخمول التي ربما تعتريني من فترة لأخرى كنتيجة طبيعية لرتابة الحياة.
علي العكس ، اتذكر أفضل من عملت معهم حتى الآن ، الفنانين مخلوف وعبد الله خلال الفترة التي قضيناها بجريدة إضحك للدنيا ، ومن لم يجرب العمل معهما أقول بانهما يجعلاك تشتعل فنيا إن صح التعبير .
أروع اعمالي كانت وهما بجواري في نفس الغرفة وعلى نفسك المكتب احيانا ، وكأن لهما طاقة نفسية قادرة على استحضار شيطان الفن ذاته ، أشتقت كثيرا للعمل معهما ، وأشتقت الي حالة التناغم الرائع بيننا ، وأتمنى ان تجمعنا ورشة فنية قريبا بعيدا عن ظروف العمل .
تحياتي

4 comments:

أحمد صقر said...

الله يصلح حالك يا دكتور أشرف ...
بتهيقلى الفن مش للمنافسه ^^ ..
الفن هو اللى نسبى &&... كل واحد له أسلوبه ... فى التفكير .. فى الرسم .. فى عرض الفكرة .. فى التعليق .. فى كل حاجة و الفن أزواق **... ممكن التفوق هو فى قدره الفنان على توصيل الفكرة اللى هو عاوزها بالضبط &&...
&&ههه .. يالا ادينا بنتعلم ...

http://a-saker.blogspot.com

طالب بمطالب - وليد said...

يا عم اشرف الناس لي بعضيها و متركزش و تدقق في كل حاجه قوي كده و انا كده مش بقولك نفض و خليك سطحي لكن حاجه متستاهلش . اما احمد صقر ده . كفايه كده يا عم ، كفايه كل حاجه . كفايه اوي كده علي مدونتك دي انت معندكش ولا كومينت و انت في ثانوية عامه زيي . بتجيب وقت منين ؟ و كفايه بعد كل تعليق تعلقه تحط لنك للبلوج بتاعك . انت حاطط لينك لمدونتك في زبيلون بلوج . بس انا بحب مغنين كتير من اللي انت بتحطهم . مع ان المصحف لا يندرج مع فصيله الكتب لانه اصلا لا يقارن مع الكتب بس انت حاطه فزلكه . Yo ! Wassup nigga . Stop spamming homie . ‎ارجو انك متقولش اني من اعداء النجاح بالعكس انا من مناهضيه . ركز في الثانوية احنا في شهر ثلاثه

أحمد صقر said...

الله يسلح حالك ياعم وليد .. واحده واحده عليا ^^... انا مالى ياعم ؟؟؟ ماإيدى هى اللى بتكتب و دماغى هى اللى بتفكر ؟؟ ... أقولها سيبك وخلينا فى الثانوية "العامية" ؟؟ .. خليك من علامات الإستفهام الكتير دى .... على العموم أنا بكتب فى مدونتى للكتاب ^^... لتعليق ده بعدين .. اه .. انا ممكن أتضايق لو ملقيتش حد قرأ اللى بكتبه لكن الهدف "الرئيشى" اتحقق , وهو انى أكتب .. أما صانية البامية .اه .. أقصد الثانوية العامية .. فانا بعمل اللى عليا و الباقى على القدر و على خالق القدر ... وبرضه حكاية المصحف .. فهى لا فزلكة ولا حاجة .. الحكاية ان لما واحد ملوش فيها يخش على المدونة يلاقيها كلها كلام فى أغانى و فن و خوازيق .. يقول الواد ده ضايع ماترباش ... لكن الحاجة الوحيدة فعلا اللى حفظت فيا معالم الإنسانية هى القرآن .. لولاه كنت ضعت وسط الناس دول ... ^^.. أوعى تفتكر عشان كتبتلى كلمتين راب و حطيت صورتى على وش إمينم انى من العيال التعبانه فى مخهم اللى بتسقط المنطلون و تضرب حشيش و تقول wassup nigga ,,
انا مش كده خالص &&... على العموم انا سعيد ان فيه حد أصلا واخد باله منى ^^...
وهحط رابط المدونه بتاعتى برضه ^,^
http://a-saker.blogspot.com

أشرف حمدي said...

وحدوا الله يا جدعان
انتوا جايين تتخانقوا هنا ؟ حتكسرولي القهوة الله يهديكم

Counter